Global Collaborations is een driejarig traject waarmee het Stedelijk Museum Bureau Amsterdam (SMBA) een visie trachten te vormen op de ontwikkelingen in de hedendaagse kunst uit niet-westerse regio’s. Het project richt zich in het bijzonder op samenwerkingen met kunstinstellingen in Afrika, het Midden-Oosten en Zuidoost Azië en omvat een symposium, een zestal tentoonstellingen met bijbehorende publicaties en een online platform. Ammodo ondersteunt Global Collaborations om een bijdrage te leveren aan een duurzame inbedding van niet-westerse kunst in het museale beleid.
How Far How Near, 2014, foto: Gert-Jan van Rooij
Op uitnodiging van de Ruhrtriënnale (Duitsland) en het Gentse muziekcentrum De Bijloke (België) maakt Silbersee een hedendaags internationaal operatheaterwerk, Homo Instrumentalis. De voorstelling wordt geregisseerd door Romain Bischoff (1961) en is een disciplineoverschrijdende coproductie waarbij zang, dans, tekst, licht en videokunst worden geïntegreerd. De voorstelling is geïnspireerd op de thematiek van de verbondenheid tussen mens en technologie, benaderd vanuit historisch en filosofisch perspectief. Ammodo ondersteunt Homo Instrumentalis om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van kwalitatief hoogwaardig hedendaags operatheater.
Ilkka Halso, Museum I, series Museum of Nature, 2003
In de bijna zes jaar dat het gezelschap bestaat, is de Junior Company een ongekend vruchtbare broedplaats voor jong talent gebleken. Inmiddels bestaat een derde van het tableau van Het Nationale Ballet uit voormalig Junior Company-dansers. Hiermee wordt een brug geslagen tussen de professionele opleiding van de Nationale Balletacademie en Nederlands grootste dansgezelschap. Elk seizoen gaan zij op tournee door het land met een eigen programma: fragmenten uit het (neo)klassieke repertoire en nieuwe werken die speciaal voor de groep worden gemaakt. Daarnaast zijn de dansers op het grote podium te zien in de grote klassieke uitvoeringen. Ammodo ondersteunt de Junior Company om nieuw danstalent te stimuleren en de kwaliteit van Het Nationale Ballet te waarborgen.
Lees hier ons interview uit 2018 met Ernst Meisner, artistiek coördinator van de Junior Company.
Het Nationale Ballet Junior Company, Ernst Meister, No time before time, 2016, foto: Michel Schnater
De Nieuwe Kerk Amsterdam presenteert een jaarlijks terugkerende tentoonstellingsreeks met internationale meesterwerken. Voor Meesterwerk wordt ieder jaar een kwalitatief hoogstaand kunstwerk tentoongesteld in de kerkelijke ruimte. Voorwaarde voor de selectie is dat het werk nooit (of langere tijd niet) in Nederland te zien is geweest. Ook wordt naast kwaliteit gekozen voor een werk met een spirituele of religieuze aard. Ammodo ondersteunt Meesterwerk om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van tentoonstellingsconcepten in De Nieuwe Kerk.
El Greco, Pentecostés (Pinksteren), ca. 1600, Photographic Archive
Programma V – Spiritwalking is een (internationale) coproductie van het Nederlands Dans Theater (NDT). Het NDT werkt daarvoor samen met het Kronos Quartet uit San Francisco, dat bestaand en nieuw werk speelt van onder andere de componist Philip Glass. De voorstelling wordt uitgevoerd in het Food Center Amsterdam, de voormalige Markthal. De ondersteuning van Ammodo beoogt bij te dragen aan de ontwikkeling van een (internationale) coproductie waarmee een bijdrage geleverd kan worden aan de vernieuwing van de danskunst.
NDT, Programma V – Spiritwalking, foto: Rahi Rezvani
Germaine Kruip presenteert de performance A Possibility of an Abstraction: een zestig minuten durende disciplineoverschrijdende, internationale coproductie waarbij theater, film en beeldende kunst worden geïntegreerd. De performance is een filmische theaterervaring die de illusie wekt van een abstract videospel dat ter plekke ontstaat door een combinatie van klanken, licht, schaduw en reflectie. Ammodo ondersteunt de productie van A Possibility of an Abstraction om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van hedendaagse performancekunst en aan de artistieke ontwikkeling van Germaine Kruip.
Germaine Kruip, A Possibility of an Abstraction, 2016, foto: Kris Qua
Blank Out is de nieuwe operaproductie van componist-regisseur Michel van der Aa. Het is een compositie voor een ‘echte’ sopraan en een virtuele bariton. De opera onderzoekt de menselijke conditie in een combinatie van live actie, interactieve 3D-film en muziek. De voorstelling gaat tijdens het Opera Forward Festival op 20 maart 2016 in première. In Blank Out worden de dramaturgische mogelijkheden van de opera opgezocht en opgerekt door de technologische middelen volledig te integreren in de theatrale handeling. Het project is een voortzetting van de technologische vernieuwing die Van der Aa onder meer toepaste in zijn filmopera Sunken Garden (2011-2012). Ammodo ondersteunt Blank Out om een bijdrage te leveren aan de totstandkoming van nieuw werk en aan de artistieke ontwikkeling van Michel van der Aa.
Michel van der Aa, Blank Out, 2016, foto: Marco Borggreve
Ed Atkins: Recent Ouija is de eerste museale solotentoonstelling van de Britse kunstenaar Ed Atkins (1982). Atkins staat bekend om zijn gebruik van de nieuwste digitale mediatechnieken als high definition camera’s, projectoren en digital editing. In zijn werk reflecteert hij op de digitale cultuur en op de consequenties daarvan voor ons leven. Voor zijn presentatie in het Stedelijk Museum Amsterdam creëert Atkins in de grote benedenzaal van de nieuwbouw een environment van videobeelden, dolby surround geluid, collages en tekeningen. In totaal worden negen recente werken getoond. Ammodo ondersteunt Ed Atkins: Recent Ouija om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van Ed Atkins en de ontsluiting van zijn werk.
Ed Atkins, Recent Ouija, 2015, foto: Gert-Jan van Rooij
Met het Fraslab-programma biedt Frascati beginnende theater- en/of dansmakers de mogelijkheid om nieuw werk te ontwikkelen. Twee keer per jaar krijgen vier makers de mogelijkheid om hun eerste proeve van ongeveer 45 minuten te maken en te tonen aan een publiek van professionals. Frascati richt zich voor Fraslab op makers die de grenzen van hun vak en discipline willen verleggen. Daarnaast organiseert Frascati de Frascatisessies. In deze sessies wordt de deelnemers de mogelijkheid geboden om kennis, ervaringen en werkmethodes uit te wisselen met ervaren kunstenaars en toonaangevende denkers. Ammodo ondersteunt Fraslab en Frascatisessies omdat beide initiatieven het onderzoek binnen de podiumkunsten stimuleren en een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van talentvolle theater- en dansmakers.
Frascati, I’m Not Here Says The Void, 2014, foto: Thomas Leiden
Noorderzon is een internationaal podiumkunstenfestival dat jaarlijks in augustus plaatsvindt in Groningen. Het festival richt zich op het presenteren van kleine en middelgrote voorstellingen in het brede spectrum van de interdisciplinaire podiumkunsten. In samenwerking met internationale partners (co)produceert Noorderzon jaarlijks een aantal voorstellingen van veelbelovende makers. Ammodo steunt Noorderzon bij het realiseren van de internationale (co)producties omdat deze producties een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de podiumkunsten.
Kid Coala, Noorderzon, 2014, foto: Pierre Borasci
Hollandse Meesters uit de Hermitage, oogappels van de tsaren is een grote overzichtstentoonstelling in de Hermitage Amsterdam met het werk van 17e-eeuwse Hollandse Meesters uit de Hermitage in Sint-Petersburg. In de tentoonstelling zijn naast werken van Rembrandt ook andere Hollandse Meesters uit de Gouden Eeuw te zien zoals Abraham Bloemaert, Frans Hals, Jacob van Ruisdael, Jan Steen en Joachim Wtewael. Veel van de werken zijn nog niet eerder buiten Sint-Petersburg te zien geweest en worden door deze tentoonstelling toegankelijk gemaakt en gepresenteerd in het land van herkomst. Ammodo ondersteunt Hollandse Meesters uit de Hermitage, oogappels van de tsaren om een bijdrage te leveren aan de totstandkoming van deze bijzondere overzichtstentoonstelling.
Hollandse Meesters: Rembrandt, Jonge vrouw met oorbellen, 1657
In de opera Sunken Garden van de Nederlandse componist Michel van der Aa en de Engelse schrijver David Mitchell is voor het eerst sprake van volledige integratie van 3D-film met live performance. Het verhaal gaat over een filmmaker die een documentaire wil maken over de verdwijning van drie personen, en bij het onderzoeken hiernaar zelf verstrikt raakt in een mystieke tuin, die als een plek tussen leven en dood gaat functioneren. Ammodo ondersteunt Sunken Garden om bij te dragen aan de totstandkoming van een ambitieuze, experimentele productie van internationaal topniveau, en daarmee aan de vernieuwing van de operavorm.
Amsterdam Sinfonietta, Sunken Garden, 2013, foto: Mike Hoban
Jaarlijks biedt Toneelschuur Producties met het programma Huis voor Talenten een selecte groep regisseurs en theatermakers de mogelijkheid om hun talent verder te ontwikkelen middels een individueel begeleidingstraject. Binnen het programma staan ontwikkeling van talent, professionalisering en vergroting van betrokkenheid bij theater en publieksontwikkeling centraal. Deelnemende makers zijn onder meer Paul Knieriem, Michiel de Regt, Erik Whien en Joost van Hezik. Ammodo ondersteunt de Toneelschuur omdat het Huis voor Talenten de doorstroom bevordert van regisseurs en theatermakers naar de grote gezelschappen en op die manier een bijdrage levert aan de ontwikkeling van talentvolle regisseurs en theatermakers.
Toneelschuur Producties, Met mijn vader, foto: Annegien van Doorn
Vanaf 2013 nodigt Stadsschouwburg Amsterdam in de oneven jaren een internationaal belangwekkende theaterregisseur uit: Brandstichter. In Brandstichter wordt het werk van één internationale regisseur bij verschillende gezelschappen getoond. In de even jaren is het de beurt aan een internationaal theatergezelschap van topniveau: Brandhaarden. In Brandhaarden wordt werk van verschillende regisseurs bij één internationaal gezelschap centraal gesteld. Ammodo ondersteunt Brandhaarden/Brandsticher om bij te dragen aan kwalitatief hoogstaande internationale programmering en contextualisering in het Nederlandse theater.
Lees ons interview met ITA-directeur Ivo van Hove uit 2016.
The Sound of Silence, 2007.
Moderation(s) is een uitwisselingstraject tussen Witte de With en Spring Workshop in Hong Kong dat wordt geleid door de Maleisische beeldend kunstenaar en schrijver Heman Chong (1977). Gedurende dit traject van ruim een jaar worden onder meer tentoonstellingen, residenties en een performanceprogramma georganiseerd. Ammodo ondersteunt Moderation(s) om een bijdrage te leveren aan het het ontwikkelen en ontsluiten van de lokale Aziatische hedendaagse kunstpraktijk.
Moderation(s), Door Tai Po met Ho Sin Tung, 29 januari 2013
Jandergrouwnd is een theatervoorstelling over de illegale kunstscene uit het Moskou van de jaren ‘70 en ‘80 van de vorige eeuw (“Underground”). De Warme Winkel is in 2010 met Poëten en Bandieten over de dichter Boris Rhyzhy van start gegaan met een serie voorstellingen over Russische kunstenaars. Het tweede deel van de Rusland-serie wordt Jandergrouwnd. Voor deze voorstelling baseert De Warme Winkel zich op het boek Underground / een held van onze tijd van Vladimir Makanin. Ammodo ondersteunt Jandergrouwnd om bij te dragen aan de ontwikkeling en presentatie van een voorstelling die literatuur opnieuw onder de aandacht brengt.
De Warme Winkel, Jandergrouwnd, 2012
In de internationale overzichtstentoonstelling Lissitzky – Kabakov, Utopie en Werkelijkheid brengt het Van Abbemuseum de oeuvres van de befaamde Russische kunstenaars Ilya en Emilia Kabakov en El Lissitzky voor het eerst samen. Na het Van Abbemuseum is de tentoonstelling te zien in de Hermitage in St. Petersburg en het Multimedia Art Museum (MAMM) in Moskou. Ammodo ondersteunt Lissitzky – Kabakov, Utopie en Werkelijkheid om de vroege Sovjet avant-garde kunst en de kunst die opkwam aan het einde van de Sovjetperiode zichtbaar te maken en nieuwe inzichten te verkrijgen in het kunsthistorisch discours van de eenentwintigste eeuw.
Lees hier ons interview uit 2022 met Van Abbemuseum-directeur Charles Esche.
El Lissitzky, Prounenraum, 1923 (reconstructie uit 1971), foto: Peter Cox
Het Rijksmuseum organiseert in samenwerking met het Metropolitan Museum of Art in New York de tentoonstelling Hercules Segers Wonderland. Het Rijksmuseum bezit de grootste collectie werken van Segers ter wereld. Voor de tentoonstelling worden deze werken gecombineerd met (inter)nationale bruiklenen uit onder meer Londen, Dresden, Parijs en Berlijn, om een zo compleet mogelijk overzicht van Segers’ werk te kunnen bieden. Hercules Segers (1589/90-1633/38) is een gevierd prentkunstenaar, landschapsschilder, tekenaar en kunsthandelaar. Ammodo ondersteunt Hercules Segers om een bijdrage te leveren aan de totstandkoming van deze bijzondere overzichtstentoonstelling.
Hercules Segers, Lariks, ca. 1615 – 1630
SHIROKURO is een voorstelling van pianist Tomoko Mukaiyama, choreograaf Nicole Beutler en lichtontwerper Jean Kalman. De basis van SHIROKURO wordt gevormd door de composities van Galina Ustvolskaya en Robert Schumann. De aard van de samenwerking bij SHIROKURO is nieuw: bij dit “dansconcert” wordt uitgegaan van het basisprincipe dat dans en muziek gelijkwaardig zijn. De ondersteuning van Ammodo beoogt bij te dragen aan de ontwikkeling van een productie waarin dans, muziek en licht op een nieuwe manier worden benaderd.
Lees hier ons interview met Nicole Beutler uit 2017.
Tomoko Mukaiyama en Nicole Beutler, SHIROKURO, 2013, foto: Anja Beutler
SPRING is een festival dat actuele artistieke ontwikkelingen op gebied van cross-overs tussen dans, performance en theater presenteert en stimuleert. SPRING realiseert in mei 2016 acht nieuwe (co)producties met nieuw werk van onder andere Jan Martens, Nicole Beutler en Tim Etchells. Er wordt getracht een evenwichtig aanbod te realiseren van zowel jonge als ‘gevestigde’ vernieuwers met kleine en grotere producties. Ammodo ondersteunt SPRING gedurende de periode 2016-2018 om een bijdrage te leveren aan de realisatie van nieuwe internationale (co)producties.
SACRIFICE, Erna Omarsdottir & Valdimar Johannsson, Icelandic Dance Company
Ter ere van het 500ste sterfjaar van Jheronimus Bosch in 2016, organiseert Stichting Bosch 500 in het Noordbrabants Museum de tentoonstelling Jheronimus Bosch – Visioenen van een genie. Met de tentoonstelling wordt getracht een zo compleet mogelijk overzicht te geven van de aan Jheronimus Bosch toegeschreven werken. Voor de tentoonstelling worden tekeningen, schilderijen, panelen en drieluiken uit internationale museale en private collecties voor het eerst samengebracht. Aan de tentoonstelling is een wetenschappelijk onderzoek gekoppeld, het Bosch Research and Conservation Project, dat onder meer het restaureren van werken van Bosch behelst. Ammodo ondersteunt Jheronimus Bosch – Visioenen van een genie om bij te dragen aan de totstandkoming van deze unieke overzichtstentoonstelling.
Jheronimus Bosch, De Goochelaar
Global Collaborations is een driejarig traject waarmee het Stedelijk Museum Bureau Amsterdam (SMBA) een visie trachten te vormen op de ontwikkelingen in de hedendaagse kunst uit niet-westerse regio’s. Het project richt zich in het bijzonder op samenwerkingen met kunstinstellingen in Afrika, het Midden-Oosten en Zuidoost Azië en omvat een symposium, een zestal tentoonstellingen met bijbehorende publicaties en een online platform. Ammodo ondersteunt Global Collaborations om een bijdrage te leveren aan een duurzame inbedding van niet-westerse kunst in het museale beleid.
How Far How Near, 2014, foto: Gert-Jan van Rooij
Ed Atkins: Recent Ouija is de eerste museale solotentoonstelling van de Britse kunstenaar Ed Atkins (1982). Atkins staat bekend om zijn gebruik van de nieuwste digitale mediatechnieken als high definition camera’s, projectoren en digital editing. In zijn werk reflecteert hij op de digitale cultuur en op de consequenties daarvan voor ons leven. Voor zijn presentatie in het Stedelijk Museum Amsterdam creëert Atkins in de grote benedenzaal van de nieuwbouw een environment van videobeelden, dolby surround geluid, collages en tekeningen. In totaal worden negen recente werken getoond. Ammodo ondersteunt Ed Atkins: Recent Ouija om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van Ed Atkins en de ontsluiting van zijn werk.
Ed Atkins, Recent Ouija, 2015, foto: Gert-Jan van Rooij
Moderation(s) is een uitwisselingstraject tussen Witte de With en Spring Workshop in Hong Kong dat wordt geleid door de Maleisische beeldend kunstenaar en schrijver Heman Chong (1977). Gedurende dit traject van ruim een jaar worden onder meer tentoonstellingen, residenties en een performanceprogramma georganiseerd. Ammodo ondersteunt Moderation(s) om een bijdrage te leveren aan het het ontwikkelen en ontsluiten van de lokale Aziatische hedendaagse kunstpraktijk.
Moderation(s), Door Tai Po met Ho Sin Tung, 29 januari 2013
Op uitnodiging van de Ruhrtriënnale (Duitsland) en het Gentse muziekcentrum De Bijloke (België) maakt Silbersee een hedendaags internationaal operatheaterwerk, Homo Instrumentalis. De voorstelling wordt geregisseerd door Romain Bischoff (1961) en is een disciplineoverschrijdende coproductie waarbij zang, dans, tekst, licht en videokunst worden geïntegreerd. De voorstelling is geïnspireerd op de thematiek van de verbondenheid tussen mens en technologie, benaderd vanuit historisch en filosofisch perspectief. Ammodo ondersteunt Homo Instrumentalis om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van kwalitatief hoogwaardig hedendaags operatheater.
Ilkka Halso, Museum I, series Museum of Nature, 2003
Met het Fraslab-programma biedt Frascati beginnende theater- en/of dansmakers de mogelijkheid om nieuw werk te ontwikkelen. Twee keer per jaar krijgen vier makers de mogelijkheid om hun eerste proeve van ongeveer 45 minuten te maken en te tonen aan een publiek van professionals. Frascati richt zich voor Fraslab op makers die de grenzen van hun vak en discipline willen verleggen. Daarnaast organiseert Frascati de Frascatisessies. In deze sessies wordt de deelnemers de mogelijkheid geboden om kennis, ervaringen en werkmethodes uit te wisselen met ervaren kunstenaars en toonaangevende denkers. Ammodo ondersteunt Fraslab en Frascatisessies omdat beide initiatieven het onderzoek binnen de podiumkunsten stimuleren en een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van talentvolle theater- en dansmakers.
Frascati, I’m Not Here Says The Void, 2014, foto: Thomas Leiden
Jandergrouwnd is een theatervoorstelling over de illegale kunstscene uit het Moskou van de jaren ‘70 en ‘80 van de vorige eeuw (“Underground”). De Warme Winkel is in 2010 met Poëten en Bandieten over de dichter Boris Rhyzhy van start gegaan met een serie voorstellingen over Russische kunstenaars. Het tweede deel van de Rusland-serie wordt Jandergrouwnd. Voor deze voorstelling baseert De Warme Winkel zich op het boek Underground / een held van onze tijd van Vladimir Makanin. Ammodo ondersteunt Jandergrouwnd om bij te dragen aan de ontwikkeling en presentatie van een voorstelling die literatuur opnieuw onder de aandacht brengt.
De Warme Winkel, Jandergrouwnd, 2012
In de bijna zes jaar dat het gezelschap bestaat, is de Junior Company een ongekend vruchtbare broedplaats voor jong talent gebleken. Inmiddels bestaat een derde van het tableau van Het Nationale Ballet uit voormalig Junior Company-dansers. Hiermee wordt een brug geslagen tussen de professionele opleiding van de Nationale Balletacademie en Nederlands grootste dansgezelschap. Elk seizoen gaan zij op tournee door het land met een eigen programma: fragmenten uit het (neo)klassieke repertoire en nieuwe werken die speciaal voor de groep worden gemaakt. Daarnaast zijn de dansers op het grote podium te zien in de grote klassieke uitvoeringen. Ammodo ondersteunt de Junior Company om nieuw danstalent te stimuleren en de kwaliteit van Het Nationale Ballet te waarborgen.
Lees hier ons interview uit 2018 met Ernst Meisner, artistiek coördinator van de Junior Company.
Het Nationale Ballet Junior Company, Ernst Meister, No time before time, 2016, foto: Michel Schnater
Noorderzon is een internationaal podiumkunstenfestival dat jaarlijks in augustus plaatsvindt in Groningen. Het festival richt zich op het presenteren van kleine en middelgrote voorstellingen in het brede spectrum van de interdisciplinaire podiumkunsten. In samenwerking met internationale partners (co)produceert Noorderzon jaarlijks een aantal voorstellingen van veelbelovende makers. Ammodo steunt Noorderzon bij het realiseren van de internationale (co)producties omdat deze producties een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de podiumkunsten.
Kid Coala, Noorderzon, 2014, foto: Pierre Borasci
In de internationale overzichtstentoonstelling Lissitzky – Kabakov, Utopie en Werkelijkheid brengt het Van Abbemuseum de oeuvres van de befaamde Russische kunstenaars Ilya en Emilia Kabakov en El Lissitzky voor het eerst samen. Na het Van Abbemuseum is de tentoonstelling te zien in de Hermitage in St. Petersburg en het Multimedia Art Museum (MAMM) in Moskou. Ammodo ondersteunt Lissitzky – Kabakov, Utopie en Werkelijkheid om de vroege Sovjet avant-garde kunst en de kunst die opkwam aan het einde van de Sovjetperiode zichtbaar te maken en nieuwe inzichten te verkrijgen in het kunsthistorisch discours van de eenentwintigste eeuw.
Lees hier ons interview uit 2022 met Van Abbemuseum-directeur Charles Esche.
El Lissitzky, Prounenraum, 1923 (reconstructie uit 1971), foto: Peter Cox
De Nieuwe Kerk Amsterdam presenteert een jaarlijks terugkerende tentoonstellingsreeks met internationale meesterwerken. Voor Meesterwerk wordt ieder jaar een kwalitatief hoogstaand kunstwerk tentoongesteld in de kerkelijke ruimte. Voorwaarde voor de selectie is dat het werk nooit (of langere tijd niet) in Nederland te zien is geweest. Ook wordt naast kwaliteit gekozen voor een werk met een spirituele of religieuze aard. Ammodo ondersteunt Meesterwerk om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van tentoonstellingsconcepten in De Nieuwe Kerk.
El Greco, Pentecostés (Pinksteren), ca. 1600, Photographic Archive
Hollandse Meesters uit de Hermitage, oogappels van de tsaren is een grote overzichtstentoonstelling in de Hermitage Amsterdam met het werk van 17e-eeuwse Hollandse Meesters uit de Hermitage in Sint-Petersburg. In de tentoonstelling zijn naast werken van Rembrandt ook andere Hollandse Meesters uit de Gouden Eeuw te zien zoals Abraham Bloemaert, Frans Hals, Jacob van Ruisdael, Jan Steen en Joachim Wtewael. Veel van de werken zijn nog niet eerder buiten Sint-Petersburg te zien geweest en worden door deze tentoonstelling toegankelijk gemaakt en gepresenteerd in het land van herkomst. Ammodo ondersteunt Hollandse Meesters uit de Hermitage, oogappels van de tsaren om een bijdrage te leveren aan de totstandkoming van deze bijzondere overzichtstentoonstelling.
Hollandse Meesters: Rembrandt, Jonge vrouw met oorbellen, 1657
Het Rijksmuseum organiseert in samenwerking met het Metropolitan Museum of Art in New York de tentoonstelling Hercules Segers Wonderland. Het Rijksmuseum bezit de grootste collectie werken van Segers ter wereld. Voor de tentoonstelling worden deze werken gecombineerd met (inter)nationale bruiklenen uit onder meer Londen, Dresden, Parijs en Berlijn, om een zo compleet mogelijk overzicht van Segers’ werk te kunnen bieden. Hercules Segers (1589/90-1633/38) is een gevierd prentkunstenaar, landschapsschilder, tekenaar en kunsthandelaar. Ammodo ondersteunt Hercules Segers om een bijdrage te leveren aan de totstandkoming van deze bijzondere overzichtstentoonstelling.
Hercules Segers, Lariks, ca. 1615 – 1630
Programma V – Spiritwalking is een (internationale) coproductie van het Nederlands Dans Theater (NDT). Het NDT werkt daarvoor samen met het Kronos Quartet uit San Francisco, dat bestaand en nieuw werk speelt van onder andere de componist Philip Glass. De voorstelling wordt uitgevoerd in het Food Center Amsterdam, de voormalige Markthal. De ondersteuning van Ammodo beoogt bij te dragen aan de ontwikkeling van een (internationale) coproductie waarmee een bijdrage geleverd kan worden aan de vernieuwing van de danskunst.
NDT, Programma V – Spiritwalking, foto: Rahi Rezvani
In de opera Sunken Garden van de Nederlandse componist Michel van der Aa en de Engelse schrijver David Mitchell is voor het eerst sprake van volledige integratie van 3D-film met live performance. Het verhaal gaat over een filmmaker die een documentaire wil maken over de verdwijning van drie personen, en bij het onderzoeken hiernaar zelf verstrikt raakt in een mystieke tuin, die als een plek tussen leven en dood gaat functioneren. Ammodo ondersteunt Sunken Garden om bij te dragen aan de totstandkoming van een ambitieuze, experimentele productie van internationaal topniveau, en daarmee aan de vernieuwing van de operavorm.
Amsterdam Sinfonietta, Sunken Garden, 2013, foto: Mike Hoban
SHIROKURO is een voorstelling van pianist Tomoko Mukaiyama, choreograaf Nicole Beutler en lichtontwerper Jean Kalman. De basis van SHIROKURO wordt gevormd door de composities van Galina Ustvolskaya en Robert Schumann. De aard van de samenwerking bij SHIROKURO is nieuw: bij dit “dansconcert” wordt uitgegaan van het basisprincipe dat dans en muziek gelijkwaardig zijn. De ondersteuning van Ammodo beoogt bij te dragen aan de ontwikkeling van een productie waarin dans, muziek en licht op een nieuwe manier worden benaderd.
Lees hier ons interview met Nicole Beutler uit 2017.
Tomoko Mukaiyama en Nicole Beutler, SHIROKURO, 2013, foto: Anja Beutler
Germaine Kruip presenteert de performance A Possibility of an Abstraction: een zestig minuten durende disciplineoverschrijdende, internationale coproductie waarbij theater, film en beeldende kunst worden geïntegreerd. De performance is een filmische theaterervaring die de illusie wekt van een abstract videospel dat ter plekke ontstaat door een combinatie van klanken, licht, schaduw en reflectie. Ammodo ondersteunt de productie van A Possibility of an Abstraction om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van hedendaagse performancekunst en aan de artistieke ontwikkeling van Germaine Kruip.
Germaine Kruip, A Possibility of an Abstraction, 2016, foto: Kris Qua
Jaarlijks biedt Toneelschuur Producties met het programma Huis voor Talenten een selecte groep regisseurs en theatermakers de mogelijkheid om hun talent verder te ontwikkelen middels een individueel begeleidingstraject. Binnen het programma staan ontwikkeling van talent, professionalisering en vergroting van betrokkenheid bij theater en publieksontwikkeling centraal. Deelnemende makers zijn onder meer Paul Knieriem, Michiel de Regt, Erik Whien en Joost van Hezik. Ammodo ondersteunt de Toneelschuur omdat het Huis voor Talenten de doorstroom bevordert van regisseurs en theatermakers naar de grote gezelschappen en op die manier een bijdrage levert aan de ontwikkeling van talentvolle regisseurs en theatermakers.
Toneelschuur Producties, Met mijn vader, foto: Annegien van Doorn
SPRING is een festival dat actuele artistieke ontwikkelingen op gebied van cross-overs tussen dans, performance en theater presenteert en stimuleert. SPRING realiseert in mei 2016 acht nieuwe (co)producties met nieuw werk van onder andere Jan Martens, Nicole Beutler en Tim Etchells. Er wordt getracht een evenwichtig aanbod te realiseren van zowel jonge als ‘gevestigde’ vernieuwers met kleine en grotere producties. Ammodo ondersteunt SPRING gedurende de periode 2016-2018 om een bijdrage te leveren aan de realisatie van nieuwe internationale (co)producties.
SACRIFICE, Erna Omarsdottir & Valdimar Johannsson, Icelandic Dance Company
Blank Out is de nieuwe operaproductie van componist-regisseur Michel van der Aa. Het is een compositie voor een ‘echte’ sopraan en een virtuele bariton. De opera onderzoekt de menselijke conditie in een combinatie van live actie, interactieve 3D-film en muziek. De voorstelling gaat tijdens het Opera Forward Festival op 20 maart 2016 in première. In Blank Out worden de dramaturgische mogelijkheden van de opera opgezocht en opgerekt door de technologische middelen volledig te integreren in de theatrale handeling. Het project is een voortzetting van de technologische vernieuwing die Van der Aa onder meer toepaste in zijn filmopera Sunken Garden (2011-2012). Ammodo ondersteunt Blank Out om een bijdrage te leveren aan de totstandkoming van nieuw werk en aan de artistieke ontwikkeling van Michel van der Aa.
Michel van der Aa, Blank Out, 2016, foto: Marco Borggreve
Vanaf 2013 nodigt Stadsschouwburg Amsterdam in de oneven jaren een internationaal belangwekkende theaterregisseur uit: Brandstichter. In Brandstichter wordt het werk van één internationale regisseur bij verschillende gezelschappen getoond. In de even jaren is het de beurt aan een internationaal theatergezelschap van topniveau: Brandhaarden. In Brandhaarden wordt werk van verschillende regisseurs bij één internationaal gezelschap centraal gesteld. Ammodo ondersteunt Brandhaarden/Brandsticher om bij te dragen aan kwalitatief hoogstaande internationale programmering en contextualisering in het Nederlandse theater.
Lees ons interview met ITA-directeur Ivo van Hove uit 2016.
The Sound of Silence, 2007.
Ter ere van het 500ste sterfjaar van Jheronimus Bosch in 2016, organiseert Stichting Bosch 500 in het Noordbrabants Museum de tentoonstelling Jheronimus Bosch – Visioenen van een genie. Met de tentoonstelling wordt getracht een zo compleet mogelijk overzicht te geven van de aan Jheronimus Bosch toegeschreven werken. Voor de tentoonstelling worden tekeningen, schilderijen, panelen en drieluiken uit internationale museale en private collecties voor het eerst samengebracht. Aan de tentoonstelling is een wetenschappelijk onderzoek gekoppeld, het Bosch Research and Conservation Project, dat onder meer het restaureren van werken van Bosch behelst. Ammodo ondersteunt Jheronimus Bosch – Visioenen van een genie om bij te dragen aan de totstandkoming van deze unieke overzichtstentoonstelling.
Jheronimus Bosch, De Goochelaar