Garden of Scars is de eerste Nederlandse solopresentatie van de Ghanese kunstenaar Ibrahim Mahama. Speciaal voor de Oude Kerk ontwikkelt hij een installatie bestaande uit ruim achthonderd gedenkstenen die zijn samengesteld uit afgietsels van de grafzerken in de Oude Kerk en de vloeren van onder andere Fort Elmina in Ghana, een knooppunt van de trans-Atlantische slavenhandel.
Op deze manier verbindt hij de familiegeschiedenissen van de kooplieden, kapiteins en burgemeesters die in de Oude Kerk begraven liggen met die van tot slaaf gemaakte Afrikanen.
Afgebeeld: Garden of Scars in de Oude Kerk, Mike Bink
De interdisciplinaire theatermaker Nicole Beutler werkt onder de titel Rituals of Transformation aan een trilogie over de klimaatcrisis en een wereld in transitie. Het eerste deel, GINKGO, gaat in 2022 in première.
Ammodo steunt de productie en ontwikkeling van het tweede en derde deel van deze trilogie, respectievelijk ATMEN (2023) en GAIA (2025).
In haar werk reflecteert Beutler op de toekomst van de mensheid en de planeet. Ze werkt daarbij op het grensvlak van theater, dans en beeldende kunst.
Lees hier ons interview met Nicole Beutler uit 2017.
Afbeelding: GINKGO, Nicole Beutler, 2022
Het Festival d’Aix-en-Provence is het grootste operafestival in Frankrijk en wordt sinds 2019 geleid door Pierre Audi. Naast het presenteren van nieuwe producties van bestaand werk richt het festival zich op het ontwikkelen van nieuwe hedendaagse (opera)producties.
Gedurende de festivaledities in 2022, 2023 en 2024 draagt Ammodo bij aan de totstandkoming van twee nieuwe opera’s per jaar. In 2022 zijn dit Il Viaggio Dante van Pascal Dusapin, Frederic Boyer en Claus Guth en Woman at Point Zero van Bushra El-Turk.
Afgebeeld: Innocence, Kaija Saariaho, Festival d’Aix-en-Provence 2021
In 2022 vindt de 59ste editie van de Biënnale van Venetië plaats. De hoofdtentoonstelling van deze editie is getiteld The Milk of Dreams, gecureerd door Cecilia Alemani, en onderzoekt het lichaam in metamorfose en hoe technologie de definitie van menszijn verandert.
Ammodo ondersteunt de creatie van nieuw werk voor The Milk of Dreams door een aantal internationaal gerenommeerde kunstenaars. De geselecteerde kunstenaars zijn Dora Budor, Giulia Cenci, Gabriel Chaile, Mire Lee, Delcy Morelos, Precious Okoyomon en Alexandra Pirici.
Afgebeeld: Made of only hearts, Mire Lee, 2020
Elke twee jaar organiseert Het Concertgebouw het tweedaagse muziekfestival SOUK, waarin Arabische muziek centraal staat.
Ammodo steunt de zesde en zevende editie van het festival, respectievelijk in 2023 en 2025, om de kruisbestuiving tussen westerse en Arabische muziek te bevorderen.
Het Nexus Instituut creëert ruimte voor kritisch denken door het organiseren van conferenties, lezingen, masterclasses en de publicatie van essays. Tijdens de jaarlijkse Nexus Conferentie treden vooraanstaande denkers met elkaar in gesprek over thema’s als democratie, wetenschap, kunst en beschaving. Tijdens de Nexus Conferenties spraken onder andere Nobelprijswinnaars als Amartya Sen, Wole Soyinka en Mario Vargas Llosa, denkers als Jürgen Habermas en Avishai Margalit en schrijvers als Marilynne Robinson en J.M. Coetzee.
Ammodo steunt de jaarlijkse Nexus Conferenties van het Nexus Instituut om bij te dragen aan een discussie op hoog niveau over grote levensvragen.
Afgebeeld: Nobelprijswinnaar Wole Soyinka
Foto: Jan Reinier van der Vliet
Om het jaar selecteert het Concertgebouworkest vier jonge dirigenten om deel te nemen aan de Masterclass dirigeren. Dit traject biedt hen de uitzonderlijke gelegenheid om samen te werken met het gerenommeerde Concertgebouworkest en om in de leer te gaan bij een gevierde dirigent. Voor de deelnemende dirigenten is dit een grote stap in hun artistieke ontwikkeling.
Ammodo steunt de Masterclass dirigeren sinds de oprichting in 2015. In 2022 zullen de vier deelnemers met het Concertgebouw muziekstukken repeteren onder begeleiding van dirigent Fabio Luisi.
Afgebeeld: Fabio Luisi
Foto: Monika Ritterhaus
Youth is de eerste solotentoonstelling in Nederland van de Duitse kunstenaar Anne Imhof. Door middel van kunst, architectuur, licht en geluid maakt zij van de kelderzaal van het Stedelijk Museum Amsterdam een unheimische totaalinstallatie. In januari 2023 eindigt de tentoonstelling met een reeks performances.
In Youth zoekt Imhof de donkere kant van het leven op. Ze stelt de dynamiek van macht aan de orde en raakt aan gevoelens van eenzaamheid, hebzucht en de angst om iets te missen.
De Grieks-Belgische regisseur, schrijver, acteur en performancekunstenaar Naomi Velissariou werkt aan de nieuwe voorstelling Atropa, over de vooravond en nasleep van de Trojaanse Oorlog.
Het stuk is gebaseerd op een tekst van Tom Lanoye en richt zich op het lot van de Griekse en Trojaanse vrouwen. In de voorstelling verkent Velissariou hedendaagse thema’s als identiteitspolitiek, rape culture en onderdrukking.
Ammodo ondersteunt de totstandkoming van de voorstelling Atropa, die wordt gerealiseerd in coproductie met Theater Utrecht, Orkater en Toneelhuis Antwerpen.
Foto: Louise te Poele en Maison de Faux
Shooting Down Babylon is een overzichtstentoonstelling van de Zuid-Afrikaanse kunstenaar Tracey Rose in Zeitz MOCAA in Kaapstad, het grootste museum voor hedendaagse Afrikaanse kunst ter wereld.
Voor de tentoonstelling vervaardigde Rose tien nieuwe werken die deel uitmaken van haar doorlopende Mandela Ball-serie, waarin ze de complexiteit en de nalatenschap van de postapartheidsbeweging en andere vrijheidsbewegingen onderzoekt.
Afgebeeld: Die Wit Man, Tracey Rose, 2015
Het Holland Festival brengt elke zomer hoogstaande internationale muziek-, theater-, dans- en operavoorstellingen naar Nederland. Ook (co)produceert het festival jaarlijks nieuw werk. Ammodo steunt deze nieuwe (co)producties om zo de ontwikkeling van de podiumkunsten te stimuleren.
Voor de 75ste editie van het festival in 2022 zijn Angélique Kidjo en Nicolas Stemann uitgenodigd als associate artists. Het Holland Festival zal zestien coproducties en eigen initiatieven presenteren, waaronder de wereldpremière van Euphoria, een nieuwe muziek-filminstallatie van Julian Rosefeldt.
In 2023 en 2024 ontwikkelt het festival circa tien internationale coproducties per festivaleditie en een reeks eigen initiatieven met een focus op Nederlandse mid-career kunstenaars en gezelschappen.
Afgebeeld: Ine Aya’, Nursalim Yadi Anugerah/Miranda Lakerveld, Rendy Mahardhika, Holland Festival 2021
Concertgebouw Connects richt zich op niet-westerse muziek. Elk seizoen wordt een reeks concerten geprogrammeerd van vooraanstaande artiesten uit alle windstreken die zeer verschillende muziekstromingen vertegenwoordigen.
Ammodo steunt deze concertreeks om bij te dragen aan een rijkere en toekomstbestendige programmering van Het Concertgebouw.
Afgebeeld: Angélique Kidjo
Het Muziekgebouw aan ’t IJ is een podium in Amsterdam gespecialiseerd in hedendaagse muziek. Om de ontwikkeling van nieuwe muziek te stimuleren geeft het Muziekgebouw compositieopdrachten aan Nederlandse en internationale musici en componisten. Ammodo draagt sinds 2013 bij aan deze compositieopdrachten.
Vanaf 2023 zal Muziekgebouw twee tot drie avondvullende internationale (co)producties per jaar tot stand brengen.
Afgebeeld: Asko|Schönberg
Foto: Ada Nieuwendijk
De Academie is het talentontwikkelingsprogramma van het Concertgebouworkest. Hier worden getalenteerde jonge musici een seizoen lang klaargestoomd voor de beroepspraktijk. Ze werken mee aan orkestproducties en krijgen individuele begeleiding, masterclasses, workshops en trainingen. Deelnemers stromen na afloop regelmatig door naar een plaats in het Concertgebouworkest of andere vooraanstaande beroepsorkesten in Europa.
Door de Academie van het Concertgebouworkest te steunen wil Ammodo bijdragen aan de ontwikkeling van een nieuwe generatie orkestmusici.
Afgebeeld: Academisten 2019/2020
Foto: Renske Vrolijk
International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) lanceerde in 2021 een nieuwe competitiestructuur, met onder meer de Envision Competition.
De Envision Competition bestaat jaarlijks uit ongeveer vijftien films die tijdens IDFA hun internationale- of wereldpremière beleven. De focus ligt op de artistieke en cinematografische ontwikkeling van jong en gevestigd talent. Het programma geeft een platform aan makers die tegen de stroom inzwemmen en met tegendraadse films een bijdrage leveren aan de documentaire filmkunst.
Afbeelding: still uit Octopus (2021) van Karim Kassem, winnaar van de IDFA Award for Best Film in de Envision Competition 2021
Cappella Amsterdam is een kamerkoor van ruim vijfentwintig leden. In de seizoenen 2022/2023 en 2023/2024 wil het koor een aantal nieuwe (co)producties ontwikkelen, zowel op eigen initiatief als in samenwerking met partnerinstellingen zoals De Nationale Opera, het Amsterdams Andalusisch Orkest, het Residentieorkest en het Nederlands Kamerorkest. Ammodo ondersteunt deze nieuwe producties van oude, klassieke en hedendaagse muziek.
In 2022 vindt in Kassel de vijftiende editie van documenta plaats, onder leiding van het Indonesische kunstenaarscollectief ruangrupa. Het collectief heeft zich als doel gesteld het format van de wereldtentoonstelling te onderzoeken en te herformuleren zodat het aansluit op actuele kunstpraktijken.
Ammodo ondersteunt de ontwikkeling van nieuwe werken in opdracht van documenta 15 van de volgende kunstenaars(collectieven): Dan Perjovschi, Nest Collective, MADEYOULOOK, OFF Biennial en INLAND.
Afgebeeld: Wire Drawing, Dan Perjovschi, 2011
If I Can’t Dance, I Don’t Want To Be Part Of Your Revolution onderzoekt en produceert performancekunst in al zijn vormen. Met commissions steunt If I Can’t Dance makers die zich op een cruciaal punt in hun carrière bevinden.
In 2022 start een nieuw tweejarig traject, Edition IX: Bodies and Technologies, waarin If I Can’t Dance aan vier kunstenaars de opdracht geeft om nieuw werk te maken en drie onderzoekers vraagt om nieuw performanceonderzoek te doen. Met deze editie wil If I Can’t Dance onderzoeken hoe performance ons kan helpen bij het begrijpen van de relatie tussen lichamen en technologieën. De kunstenaars(collectieven) zijn Black Speaks Back, Jessika Khazrik, Tchelet Weisstub en Constantina Zavitsanos en de onderzoekers zijn Susanne Altmann, Samia Henni en Igiaba Scego.
Lees ons interview uit 2016 met Frédérique Bergholtz, oprichter en directeur van If I Can’t Dance.
Afgebeeld: His Flowers Shed, Tchelet Weisstub, 2021
Het in 2021 geopende depotgebouw van Museum Boijmans Van Beuningen is meer dan alleen opslagruimte voor kunstwerken – het Depot is open voor publiek en biedt met aanvullende programmering een nieuwe kijk op de museumcollectie.
In 2022 gaat in het Depot de tentoonstellingsreeks Le Miroir Vivant van start. Jaarlijks wordt daarbij een vooruitstrevende internationale kunstenaar uitgenodigd om de expositieruimte in het Depot, de collectie en de aanwezige museale kennis te gebruiken om nieuw werk te ontwikkelen en te tonen. De kunstenaar kan ervoor kiezen om zelf nieuw werk te maken of zijn eigen werk te combineren met dat van anderen uit de collectie. Onder Le Miroir Vivant zullen vier tentoonstellingen in het depotgebouw georganiseerd worden in de periode 2022 tot en met 2025.
Foto: Aad Hoogendoorn
In 2021 riep het Concertgebouworkest het Artistiek curatorschap in het leven, een nieuw initiatief waarbij een externe curator een nieuw programma ontwikkelt gericht op de vernieuwing van klassieke muziek. Pierre Audi is aangesteld als eerste artistiek curator. Drie seizoenen lang ontwikkelt hij projecten die de traditionele programmering ontstijgen en waarbij wordt samengewerkt met internationale partners. Het doel van het project is om de klassieke muziek als kunstvorm actueel te houden en het artistieke profiel van het Concertgebouw te verruimen.
Afgebeeld: Pierre Audi
Foto: Sarah Wong
Het Eye Filmmuseum presenteert film en videokunst in een museale context. Dankzij een geavanceerde tentoonstellingsruimte neemt het daarbij een pionierende internationale positie in.
In de periode 2022-2025 ondersteunt Ammodo jaarlijks een Eye-tentoonstelling op het snijvlak van film en kunst, met werk van gerenommeerde internationale kunstenaars. In 2022 is werk te zien van de afgelopen drie winnaars van de Eye Art & Film Prize: Meriem Bennani (2019), Khalil Joseph (2020) en het Karrabing Film Collective (2021).
Lees ons interview uit 2016 met Jaap Guldemond, Director of Exhibitions en curator van Eye.
Still: Wutharr, Salwater Dreams, Karrabing Film Collective, 2016
Garden of Scars is de eerste Nederlandse solopresentatie van de Ghanese kunstenaar Ibrahim Mahama. Speciaal voor de Oude Kerk ontwikkelt hij een installatie bestaande uit ruim achthonderd gedenkstenen die zijn samengesteld uit afgietsels van de grafzerken in de Oude Kerk en de vloeren van onder andere Fort Elmina in Ghana, een knooppunt van de trans-Atlantische slavenhandel.
Op deze manier verbindt hij de familiegeschiedenissen van de kooplieden, kapiteins en burgemeesters die in de Oude Kerk begraven liggen met die van tot slaaf gemaakte Afrikanen.
Afgebeeld: Garden of Scars in de Oude Kerk, Mike Bink
Youth is de eerste solotentoonstelling in Nederland van de Duitse kunstenaar Anne Imhof. Door middel van kunst, architectuur, licht en geluid maakt zij van de kelderzaal van het Stedelijk Museum Amsterdam een unheimische totaalinstallatie. In januari 2023 eindigt de tentoonstelling met een reeks performances.
In Youth zoekt Imhof de donkere kant van het leven op. Ze stelt de dynamiek van macht aan de orde en raakt aan gevoelens van eenzaamheid, hebzucht en de angst om iets te missen.
International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) lanceerde in 2021 een nieuwe competitiestructuur, met onder meer de Envision Competition.
De Envision Competition bestaat jaarlijks uit ongeveer vijftien films die tijdens IDFA hun internationale- of wereldpremière beleven. De focus ligt op de artistieke en cinematografische ontwikkeling van jong en gevestigd talent. Het programma geeft een platform aan makers die tegen de stroom inzwemmen en met tegendraadse films een bijdrage leveren aan de documentaire filmkunst.
Afbeelding: still uit Octopus (2021) van Karim Kassem, winnaar van de IDFA Award for Best Film in de Envision Competition 2021
De interdisciplinaire theatermaker Nicole Beutler werkt onder de titel Rituals of Transformation aan een trilogie over de klimaatcrisis en een wereld in transitie. Het eerste deel, GINKGO, gaat in 2022 in première.
Ammodo steunt de productie en ontwikkeling van het tweede en derde deel van deze trilogie, respectievelijk ATMEN (2023) en GAIA (2025).
In haar werk reflecteert Beutler op de toekomst van de mensheid en de planeet. Ze werkt daarbij op het grensvlak van theater, dans en beeldende kunst.
Lees hier ons interview met Nicole Beutler uit 2017.
Afbeelding: GINKGO, Nicole Beutler, 2022
De Grieks-Belgische regisseur, schrijver, acteur en performancekunstenaar Naomi Velissariou werkt aan de nieuwe voorstelling Atropa, over de vooravond en nasleep van de Trojaanse Oorlog.
Het stuk is gebaseerd op een tekst van Tom Lanoye en richt zich op het lot van de Griekse en Trojaanse vrouwen. In de voorstelling verkent Velissariou hedendaagse thema’s als identiteitspolitiek, rape culture en onderdrukking.
Ammodo ondersteunt de totstandkoming van de voorstelling Atropa, die wordt gerealiseerd in coproductie met Theater Utrecht, Orkater en Toneelhuis Antwerpen.
Foto: Louise te Poele en Maison de Faux
Cappella Amsterdam is een kamerkoor van ruim vijfentwintig leden. In de seizoenen 2022/2023 en 2023/2024 wil het koor een aantal nieuwe (co)producties ontwikkelen, zowel op eigen initiatief als in samenwerking met partnerinstellingen zoals De Nationale Opera, het Amsterdams Andalusisch Orkest, het Residentieorkest en het Nederlands Kamerorkest. Ammodo ondersteunt deze nieuwe producties van oude, klassieke en hedendaagse muziek.
Het Festival d’Aix-en-Provence is het grootste operafestival in Frankrijk en wordt sinds 2019 geleid door Pierre Audi. Naast het presenteren van nieuwe producties van bestaand werk richt het festival zich op het ontwikkelen van nieuwe hedendaagse (opera)producties.
Gedurende de festivaledities in 2022, 2023 en 2024 draagt Ammodo bij aan de totstandkoming van twee nieuwe opera’s per jaar. In 2022 zijn dit Il Viaggio Dante van Pascal Dusapin, Frederic Boyer en Claus Guth en Woman at Point Zero van Bushra El-Turk.
Afgebeeld: Innocence, Kaija Saariaho, Festival d’Aix-en-Provence 2021
Shooting Down Babylon is een overzichtstentoonstelling van de Zuid-Afrikaanse kunstenaar Tracey Rose in Zeitz MOCAA in Kaapstad, het grootste museum voor hedendaagse Afrikaanse kunst ter wereld.
Voor de tentoonstelling vervaardigde Rose tien nieuwe werken die deel uitmaken van haar doorlopende Mandela Ball-serie, waarin ze de complexiteit en de nalatenschap van de postapartheidsbeweging en andere vrijheidsbewegingen onderzoekt.
Afgebeeld: Die Wit Man, Tracey Rose, 2015
In 2022 vindt in Kassel de vijftiende editie van documenta plaats, onder leiding van het Indonesische kunstenaarscollectief ruangrupa. Het collectief heeft zich als doel gesteld het format van de wereldtentoonstelling te onderzoeken en te herformuleren zodat het aansluit op actuele kunstpraktijken.
Ammodo ondersteunt de ontwikkeling van nieuwe werken in opdracht van documenta 15 van de volgende kunstenaars(collectieven): Dan Perjovschi, Nest Collective, MADEYOULOOK, OFF Biennial en INLAND.
Afgebeeld: Wire Drawing, Dan Perjovschi, 2011
In 2022 vindt de 59ste editie van de Biënnale van Venetië plaats. De hoofdtentoonstelling van deze editie is getiteld The Milk of Dreams, gecureerd door Cecilia Alemani, en onderzoekt het lichaam in metamorfose en hoe technologie de definitie van menszijn verandert.
Ammodo ondersteunt de creatie van nieuw werk voor The Milk of Dreams door een aantal internationaal gerenommeerde kunstenaars. De geselecteerde kunstenaars zijn Dora Budor, Giulia Cenci, Gabriel Chaile, Mire Lee, Delcy Morelos, Precious Okoyomon en Alexandra Pirici.
Afgebeeld: Made of only hearts, Mire Lee, 2020
Het Holland Festival brengt elke zomer hoogstaande internationale muziek-, theater-, dans- en operavoorstellingen naar Nederland. Ook (co)produceert het festival jaarlijks nieuw werk. Ammodo steunt deze nieuwe (co)producties om zo de ontwikkeling van de podiumkunsten te stimuleren.
Voor de 75ste editie van het festival in 2022 zijn Angélique Kidjo en Nicolas Stemann uitgenodigd als associate artists. Het Holland Festival zal zestien coproducties en eigen initiatieven presenteren, waaronder de wereldpremière van Euphoria, een nieuwe muziek-filminstallatie van Julian Rosefeldt.
In 2023 en 2024 ontwikkelt het festival circa tien internationale coproducties per festivaleditie en een reeks eigen initiatieven met een focus op Nederlandse mid-career kunstenaars en gezelschappen.
Afgebeeld: Ine Aya’, Nursalim Yadi Anugerah/Miranda Lakerveld, Rendy Mahardhika, Holland Festival 2021
If I Can’t Dance, I Don’t Want To Be Part Of Your Revolution onderzoekt en produceert performancekunst in al zijn vormen. Met commissions steunt If I Can’t Dance makers die zich op een cruciaal punt in hun carrière bevinden.
In 2022 start een nieuw tweejarig traject, Edition IX: Bodies and Technologies, waarin If I Can’t Dance aan vier kunstenaars de opdracht geeft om nieuw werk te maken en drie onderzoekers vraagt om nieuw performanceonderzoek te doen. Met deze editie wil If I Can’t Dance onderzoeken hoe performance ons kan helpen bij het begrijpen van de relatie tussen lichamen en technologieën. De kunstenaars(collectieven) zijn Black Speaks Back, Jessika Khazrik, Tchelet Weisstub en Constantina Zavitsanos en de onderzoekers zijn Susanne Altmann, Samia Henni en Igiaba Scego.
Lees ons interview uit 2016 met Frédérique Bergholtz, oprichter en directeur van If I Can’t Dance.
Afgebeeld: His Flowers Shed, Tchelet Weisstub, 2021
Elke twee jaar organiseert Het Concertgebouw het tweedaagse muziekfestival SOUK, waarin Arabische muziek centraal staat.
Ammodo steunt de zesde en zevende editie van het festival, respectievelijk in 2023 en 2025, om de kruisbestuiving tussen westerse en Arabische muziek te bevorderen.
Concertgebouw Connects richt zich op niet-westerse muziek. Elk seizoen wordt een reeks concerten geprogrammeerd van vooraanstaande artiesten uit alle windstreken die zeer verschillende muziekstromingen vertegenwoordigen.
Ammodo steunt deze concertreeks om bij te dragen aan een rijkere en toekomstbestendige programmering van Het Concertgebouw.
Afgebeeld: Angélique Kidjo
Het in 2021 geopende depotgebouw van Museum Boijmans Van Beuningen is meer dan alleen opslagruimte voor kunstwerken – het Depot is open voor publiek en biedt met aanvullende programmering een nieuwe kijk op de museumcollectie.
In 2022 gaat in het Depot de tentoonstellingsreeks Le Miroir Vivant van start. Jaarlijks wordt daarbij een vooruitstrevende internationale kunstenaar uitgenodigd om de expositieruimte in het Depot, de collectie en de aanwezige museale kennis te gebruiken om nieuw werk te ontwikkelen en te tonen. De kunstenaar kan ervoor kiezen om zelf nieuw werk te maken of zijn eigen werk te combineren met dat van anderen uit de collectie. Onder Le Miroir Vivant zullen vier tentoonstellingen in het depotgebouw georganiseerd worden in de periode 2022 tot en met 2025.
Foto: Aad Hoogendoorn
Het Nexus Instituut creëert ruimte voor kritisch denken door het organiseren van conferenties, lezingen, masterclasses en de publicatie van essays. Tijdens de jaarlijkse Nexus Conferentie treden vooraanstaande denkers met elkaar in gesprek over thema’s als democratie, wetenschap, kunst en beschaving. Tijdens de Nexus Conferenties spraken onder andere Nobelprijswinnaars als Amartya Sen, Wole Soyinka en Mario Vargas Llosa, denkers als Jürgen Habermas en Avishai Margalit en schrijvers als Marilynne Robinson en J.M. Coetzee.
Ammodo steunt de jaarlijkse Nexus Conferenties van het Nexus Instituut om bij te dragen aan een discussie op hoog niveau over grote levensvragen.
Afgebeeld: Nobelprijswinnaar Wole Soyinka
Foto: Jan Reinier van der Vliet
Het Muziekgebouw aan ’t IJ is een podium in Amsterdam gespecialiseerd in hedendaagse muziek. Om de ontwikkeling van nieuwe muziek te stimuleren geeft het Muziekgebouw compositieopdrachten aan Nederlandse en internationale musici en componisten. Ammodo draagt sinds 2013 bij aan deze compositieopdrachten.
Vanaf 2023 zal Muziekgebouw twee tot drie avondvullende internationale (co)producties per jaar tot stand brengen.
Afgebeeld: Asko|Schönberg
Foto: Ada Nieuwendijk
In 2021 riep het Concertgebouworkest het Artistiek curatorschap in het leven, een nieuw initiatief waarbij een externe curator een nieuw programma ontwikkelt gericht op de vernieuwing van klassieke muziek. Pierre Audi is aangesteld als eerste artistiek curator. Drie seizoenen lang ontwikkelt hij projecten die de traditionele programmering ontstijgen en waarbij wordt samengewerkt met internationale partners. Het doel van het project is om de klassieke muziek als kunstvorm actueel te houden en het artistieke profiel van het Concertgebouw te verruimen.
Afgebeeld: Pierre Audi
Foto: Sarah Wong
Om het jaar selecteert het Concertgebouworkest vier jonge dirigenten om deel te nemen aan de Masterclass dirigeren. Dit traject biedt hen de uitzonderlijke gelegenheid om samen te werken met het gerenommeerde Concertgebouworkest en om in de leer te gaan bij een gevierde dirigent. Voor de deelnemende dirigenten is dit een grote stap in hun artistieke ontwikkeling.
Ammodo steunt de Masterclass dirigeren sinds de oprichting in 2015. In 2022 zullen de vier deelnemers met het Concertgebouw muziekstukken repeteren onder begeleiding van dirigent Fabio Luisi.
Afgebeeld: Fabio Luisi
Foto: Monika Ritterhaus
De Academie is het talentontwikkelingsprogramma van het Concertgebouworkest. Hier worden getalenteerde jonge musici een seizoen lang klaargestoomd voor de beroepspraktijk. Ze werken mee aan orkestproducties en krijgen individuele begeleiding, masterclasses, workshops en trainingen. Deelnemers stromen na afloop regelmatig door naar een plaats in het Concertgebouworkest of andere vooraanstaande beroepsorkesten in Europa.
Door de Academie van het Concertgebouworkest te steunen wil Ammodo bijdragen aan de ontwikkeling van een nieuwe generatie orkestmusici.
Afgebeeld: Academisten 2019/2020
Foto: Renske Vrolijk
Het Eye Filmmuseum presenteert film en videokunst in een museale context. Dankzij een geavanceerde tentoonstellingsruimte neemt het daarbij een pionierende internationale positie in.
In de periode 2022-2025 ondersteunt Ammodo jaarlijks een Eye-tentoonstelling op het snijvlak van film en kunst, met werk van gerenommeerde internationale kunstenaars. In 2022 is werk te zien van de afgelopen drie winnaars van de Eye Art & Film Prize: Meriem Bennani (2019), Khalil Joseph (2020) en het Karrabing Film Collective (2021).
Lees ons interview uit 2016 met Jaap Guldemond, Director of Exhibitions en curator van Eye.
Still: Wutharr, Salwater Dreams, Karrabing Film Collective, 2016