De Berlin Biennale is een grootschalige tentoonstelling van hedendaagse beeldende kunst die, sinds 1998, iedere twee jaar wordt gehouden op verschillende locaties in de stad Berlijn. De biënnale biedt met name jonge en opkomende kunstenaars de mogelijkheid om zichzelf te presenteren aan een groot, geëngageerd publiek. Ammodo ondersteunt zes kunstenaars(duo’s) die in Nederland werkzaam zijn, in de productie van nieuw werk voor de biënnale. De zes kunstenaars zijn: Dineo Seshee Bopape (Polokwana, 1981), Jabu Arnell (St. Maarten, 1967) & Sinethemba Twalo (Umtata, 1985), Moshekwa Langa (Bakenberg, 1975), Basir Mahmood (Lahore, 1985), Sam S. Samiee (Teheran 1988) en Thierry Oussou (Allada, 1988). De kunstenaars reflecteren in hun werk op de socio-economische en geografische context van uitsluiting en veroordeling van zwarte en gekleurde personen. Door Afrikaans en Europees erfgoed te vermengen verhouden zij zich tot de machtige socio-politieke noties van geheugen, verhaallijnen en representatie.
Detail zaaloverzicht Dineo Seshee Bopape, 10th Berlin Biennale.
Witte de With presenteert Para | Fictions: een reeks van vijf aaneengesloten solopresentaties met werk van internationaal opkomende kunstenaars die nog niet eerder een solovoorstelling in Nederland hebben gehad. Aan hen wordt gevraagd nieuw werk te maken dat een wisselwerking tussen beeldende kunst en literatuur laat zien. In de tentoonstellingsreeks is achtereenvolgend werk te zien van Calla Henkel & Max Pitegoff, Oscar Santillan, Lucy Skaer, Mark Geffriaud, Laure Prouvost, Daniel Dewar & Grégory Gicquel, Rayyane Tabet en Dineo Seshee Bopape. Ammodo ondersteunt de tentoonstellingsreeks Para | Fictions omdat het een bijdrage levert aan de ontwikkeling van talentvolle kunstenaars en hen een podium biedt om nieuw werk te maken en te tonen.
Tentoonstellingsoverzicht Dineo Seshee Bopape, 2017, foto: Aad Hoogendoorn.
Kunstverein is een curatorial office voor experiment en debat. De organisatie richt zich op de avant-garde posities in cultuurproductie. Zij organiseert tentoonstellingen, performatieve en sociale evenementen en is actief als uitgeverij van onafhankelijke publicaties. Ammodo ondersteunt Kunstverein om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling en verdieping van nieuwe modellen van tentoonstellen en samenwerken op nationaal en internationaal niveau.
De Hallen in Haarlem presenteert What the Heart Wants: een solotentoonstelling met nieuw en bestaand werk van de Belgisch-Amerikaanse kunstenaar Cécile B. Evans. Evans maakte in opdracht van het museum de video-installatie What the Heart Wants, waarin zij een toekomstscenario presenteert over een alles kunnend systeem met menselijke trekken, genaamd HYPER, en speculeert over de impact van technologie op de samenleving en op ons gevoelsleven. Ammodo ondersteunt What the Heart Wants om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van Cécile B. Evans en de ontsluiting van haar werk vooreen breed publiek.
Cécile B. Evans, What the Heart Wants, 2016
EYE on Art is een reeks van tentoonstellingen waarin het grensgebied tussen beeldende kunst en film centraal staat. Jaarlijks belicht EYE in deze reeks een andere kunstenaar. In EYE on Art krijgen de deelnemende kunstenaars de kans om werk te presenteren in een museale omgeving die technisch is toegerust op het tonen van video-installaties. De eerste tentoonstelling die EYE in deze serie presenteert is If We Ever Get to Heaven, een tentoonstelling met nieuw werk van William Kentridge (Johannesburg, 1955). Ammodo ondersteunt EYE on Art om een bijdrage te leveren aan de totstandkoming van discipline-overschrijdende tentoonstellingen, de ontwikkeling van de deelnemende kunstenaars en aan de vorming van het internationale discours rondom beeldende kunst en videokunst.
Lees ons interview uit 2016 met Jaap Guldemond, Director of Exhibitions en curator van Eye.
William Kentridge, videostill uit More Sweetly play the Dance, 2015
De tentoonstelling Bit Rot richt zich op de invloedrijke denker en maker Douglas Coupland (1961) en onthult de gedachtewereld van de kunstenaar. In de tentoonstelling wordt zijn werk gecombineerd met bruiklenen uit zijn eigen collectie. In het voorjaar van 2015 deed Coupland een residency bij het Google Cultural Institute in Parijs. Het resultaat van dit project, The Living Internet, maakt ook deel uit van de tentoonstelling. Bij de tentoonstelling is een gelijknamige paperback verschenen, waarin nieuwe en bestaande korte verhalen van de kunstenaar zijn opgenomen. De titel Bit Rot verwijst naar het fenomeen van spontane ontbinding van digitale data. Ammodo ondersteunt Bit Rot omdat Witte de With met deze tentoonstelling inzicht biedt in de veelzijdigheid van een hedendaagse, invloedrijke denker en maker.
Tentoonstellingsoverzicht, Bit Rot, 2015, foto: Cassander Eeftinck-Schattenkerk
De solotentoonstelling Marlene Dumas: The Image as Burden in het Stedelijk Museum Amsterdam biedt een uniek overzicht van het oeuvre van Marlene Dumas. Dumas’ retrospectieve tentoonstelling is met ongeveer tweehonderd schilderijen en tekeningen vanaf de late jaren ‘70 tot nu de meest omvangrijke die in Europa te zien is geweest. De tentoongestelde werken zijn grotendeels afkomstig uit internationale particuliere en museale verzamelingen en omvatte sleutelstukken als The Painter, Models, The White Disease, Dead Marilyn en de recente tekeningenserie Great Man. Ammodo ondersteunt Marlene Dumas: The Image as Burden om bij te dragen aan de ontwikkeling en ontsluiting van het werk van Marlene Dumas.
Marlene Dumas: The Image as Burden, Stedelijk Museum Amsterdam, 2014, foto: Gert Jan van Rooij
Al ruim twintig jaar biedt De Appel met het Curatorial Programme zes toekomstige curatoren van over de hele wereld de kans om vaardigheden te leren die voor het curatorschap van belang zijn. In de huidige vorm ontvouwt het Curatorial Programma zich als een aaneenschakeling van ontmoetingen. Het tien maanden durende programma bestaat uit workshops, ontmoetingen met curatoren en instellingen en studio visits. Daarnaast worden diverse belangrijke plekken voor hedendaagse kunst bezocht. Van de deelnemers wordt verwacht dat zij individueel onderzoek doen dat aan het einde van het jaar gepresenteerd kan worden. Daarnaast wordt er in het voorjaar een groot gezamenlijk eindproject georganiseerd. De nadruk van het programma ligt op het regionale veld maar daarnaast wordt ook verbinding gezocht met ontwikkelingen op internationaal niveau. Ammodo ondersteunt het Curatorial Programme omdat het programma op internationaal niveau een bijdrage levert aan de ontwikkeling van jonge curatoren.
Curatorial Programme deelnemers 2018-2019
Ieder jaar presenteert P/////AKT een tentoonstellingsreeks die bestaat uit zes conceptgebonden solotentoonstellingen van opkomende kunstenaars. De reeks biedt getalenteerde jonge kunstenaars de kans om nieuw werk te ontwikkelen, ervaring op te doen met het organiseren van een solotentoonstelling en de mogelijkheid om een relevant publiek aan zich te binden. In 2017 heet de reeks Thinging en zijn de deelnemende kunstenaars Evita Vasiljeva (Riga, 1985), David Bernstein (San Antonio, 1988), Lorelinde Verhees (‘s-Hertogenbosch, 1983) en Nickel van Duijvenboden (Amsterdam, 1981). Ammodo ondersteunt sinds 2015 het tentoonstellingsprogramma van P/////AKT omdat het een bijdrage levert aan de artistieke ontwikkeling van de deelnemende kunstenaars en aan de zichtbaarheid van hun werk.
Voor het eerst in de geschiedenis van documenta vindt de kunstmanifestatie in twee steden plaats. documenta 14: Learning From Athens wordt van 8 april tot en met 16 juli 2017 in Athene en van 10 juni tot en met 17 september 2017 in Kassel georganiseerd. Beide tentoonstellingen kunnen worden beschouwd als autonoom, maar lopen deels simultaan en relateren sterk aan elkaar. Ammodo levert een bijdrage aan de totstandkoming van de performance werken van onder anderen Mounira Al Solh, Rasheed Araeen, Alexandra Bachzetsis, Ross Birrell, Yael Davids, Maria Hassabi, Bouchra Khalili, Otobong Nkanga, Ibrahim Mahama, Kettly Noël, welke geïntegreerd worden in de gehele programmering van documenta 14.
Lees hier ons interview uit 2017 met Hendrik Folkerts, curator van documenta 14.
Mounira Al Solh, Sperveri, tentoonstellingsoverzicht, foto: Yiannis Hadjiaslanis
If I Can’t Dance I Don’t Want To Be Part Of Your Revolution richt zich op het ontwikkelen van nieuwe performance-producties. Over een periode van twee jaar begeleidt If I Can’t Dance vier kunstenaars en vier curatoren bij de ontwikkeling van nieuw werk. Vanaf 2014 organiseert If I Can’t Dance de Performance Days waar het werk voor het eerst in volledigheid wordt getoond. In de aankomende periode werkt If I Can’t Dance samen met Leonor Antunes, Erin Alexa Freedman & Lili Huston-Herterich, Alex Martinis Roe, Fred Moten and Wu Tsang, Peter Pál Pelbart, Naufus Ramírez-Figueroa, Joke Robaard en Vivian Ziherl. Ammodo steunt Performance Days omdat het zowel een bijdrage levert aan de ontwikkeling van de deelnemende kunstenaars en curatoren en aan de totstandkoming van nieuwe performancekunst-producties.
Naufus Ramírez Figueroa, Mimesis of Mimesis, 2016, foto: Florian Braakman
De solotentoonstelling Geometry of the Scattering toont nieuw werk van beeldend en performance- kunstenaar Germaine Kruip (1970). Naast nieuwe werken als A Square, spoken (2015) en Oude Kerk Untitled (2015) bevat de tentoonstelling eerder gerealiseerd werk als Column Untitled (2011-2015) en A Room 24 Hours (2010), dat voor de tentoonstelling wordt aangepast aan de kerkelijke ruimte. Aanvullend op de tentoonstelling organiseert de Oude Kerk een serie debatten, lezingen en een preview van de nieuwe performance Geometry of the Scattering in het Veem Huis voor Performance. Ammodo ondersteunt Geometry of the Scattering omdat de Oude Kerk met deze tentoonstelling een bijdrage levert aan de ontwikkeling van Germaine Kruip en de ontsluiting van haar werk.
Germaine Kruip, Kannadi from Square to Circle, 2015, foto: Maxime Faucconier
Not Making Sense as Something Else is een tentoonstellingsreeks waarin P/////AKT zes solotentoonstellingen van opkomende kunstenaars presenteert. De reeks biedt getalenteerde jonge kunstenaars de kans om nieuw werk te ontwikkelen, ervaring op te doen met het organiseren van een solotentoonstelling en de mogelijkheid om een relevant publiek aan zich te binden. De deelnemende kunstenaars zijn Bram de Jonghe, Dan Walwin, Bas van den Hurk en Hans Delmeulenaere, Claudia Pagès en Ulijona Odišarija, Roderick Hietbrink en Kasper Bosmans. De kunstenaars worden uitgenodigd om voor de tentoonstelling in P/////AKT nieuw werk te ontwikkelen. De ondersteuning van Ammodo beoogt bij te dragen aan zowel de artistieke ontwikkeling van de deelnemende kunstenaars als aan de zichtbaarheid van hun werk.
Bas Van Den Hurk & Hans Demeulenaere + guest artists Lorelinde Verhees & Koenraad Dedobbeleer, Politics of Installation, part 2, 2015
Global Collaborations is een driejarig traject waarmee het Stedelijk Museum Bureau Amsterdam (SMBA) een visie trachten te vormen op de ontwikkelingen in de hedendaagse kunst uit niet-westerse regio’s. Het project richt zich in het bijzonder op samenwerkingen met kunstinstellingen in Afrika, het Midden-Oosten en Zuidoost Azië en omvat een symposium, een zestal tentoonstellingen met bijbehorende publicaties en een online platform. Ammodo ondersteunt Global Collaborations om een bijdrage te leveren aan een duurzame inbedding van niet-westerse kunst in het museale beleid.
How Far How Near, 2014, foto: Gert-Jan van Rooij
Dit jaar vindt de 57ste editie van de Biënnale van Venetië plaats die wordt gecureerd wordt door Christine Macel. Onder de titel Viva Arte Viva presenteert Macel de hoofdtentoonstelling die ontworpen is met, door en voor de kunstenaars. Onderdeel van deze tentoonstelling zijn grote, site specifieke werken van Yorgos Sapountzis, Leonor Antunes, Kader Attia, Mariechen Danz, Jelili Atiku, Pauline Curnier Jardin, Hassan Khan en Michael Beutler.
Ammodo ondersteunt de totstandkoming van deze nieuwe site specifieke werken om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van getalenteerde hedendaagse beeldend kunstenaars.
Pauline Curnier Jardin, Grotta Profunda, Approfundita, 2011-2017. Foto: Andrea Avezzù
RAW Academy is een postdoctorale opleiding voor internationale kunstenaars, curatoren en critici in Dakar, die wordt geïnitieerd door Koyo Kouoh, curator en oprichter van RAW Material Company. In Senegal zijn de traditionele academies leidend en zijn er weinig mogelijkheden voor jonge kunstenaars om zich na hun opleiding op een kritische en autonome manier te ontwikkelen. Ammodo ondersteunt RAW Academy om een bijdrage te leveren aan de totstandkoming van een kwalitatief hoogwaardige postacademische instelling in Senegal en het bevorderen van de uitwisseling tussen verschillende kunstpraktijken.
The base, foto: RAW Material Company
Geography of Time betreft de eerste grote midcareer-tentoonstelling van de in Nederland gevestigde kunstenaar Fiona Tan (Sumatra, 1966). In de tentoonstelling zijn zowel de hoogtepunten uit het oeuvre van Fiona Tan te zien zoals het videowerk Rise and Fall (2009), als de meest recente ontwikkelingen in haar werk. Tevens ontwikkelt Fiona Tan voor de tentoonstelling in het MMK Frankfurt een ruimtelijke interventie die aansluit bij de architectuur van het museum. Ammodo ondersteunt Geography of Time om bij te dragen aan de zichtbaarheid en de artistieke ontwikkeling van Fiona Tan.
Fiona Tan, videostill uit Nellie, 2013
Ammodo en het Stedelijk Museum Amsterdam doen in 2016 onderzoek naar een nieuwe instelling voor hedendaagse kunst in Amsterdam. Het doel van het onderzoek is om te kijken of er ruimte is voor een nieuwe kunstinstelling in Amsterdam, welke artistiek inhoudelijke focus deze instelling zou kunnen hebben om aanvullend te zijn op de reeds bestaande instellingen en op welke manier een instelling in Amsterdam een bijdrage kan leveren aan het wereldwijde kunstdebat. Curatoren Sophie Goltz, Eungie Joo en Emily Pethick zijn aangesteld om het onderzoek uit te voeren. Zij buigen zich onder meer over het belang van een nieuwe instelling, hoe de lokale en internationale kunstproductie geïntegreerd zou kunnen worden en hoe de kunst zich kan verhouden tot sociaalmaatschappelijke ontwikkelingen, partners en het publiek.
How Far How Near, 2016. Foto: Gert Jan van Rooij
Museum Boijmans Van Beuningen presenteert Vocabulary of Solitude: de eerste, omvangrijke mid-career solotentoonstelling van de Zwitserse beeldend kunstenaar Ugo Rondinone (1964). Rondinone brak in de jaren negentig door met zijn ruimtelijke installaties, waarin hij verschillende disciplines als licht, geluid en architectuur combineert. Terugkerende thematieken in zijn werk zijn clowns en regenbogen, iets wat ook overheerst in deze tentoonstelling. Vocabulary of Solitude bestaat hoofdzakelijk uit 45 sculpturen van levensechte clowns, vastgelegd in alledaagse handelingen, die nog niet eerder getoond zijn. Ammodo ondersteunt Vocabulary of Solitude om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van Ugo Rondinone alsmede aan de ontsluiting van zijn werk.
Tentoonstellingsoverzicht, Vocabulary of Solitude, 2016, foto: Stefan Altenburger
Dai Hanzi: 5000 Artists is een tentoonstelling met werk van Chinese kunstenaars met wie Hans van Dijk (1946 – 2002), of Dai Hanzi zoals hij in China wordt genoemd, veel samenwerkte toen hij in de jaren ’90 actief was in China als curator, kunsthistoricus en galeriehouder. Het programma omvat twee tentoonstellingen, in Beijing en Rotterdam, en heeft als doel om Van Dijks werk zichtbaarheid en erkenning te geven. Ammodo ondersteunt Dai Hanzhi: 5000 Artists om bij te dragen aan het ontwikkelen en ontsluiten van de Chinese hedendaagse kunstpraktijk en in het bijzonder aan het inzichtelijk maken van de verdiensten van Hans van Dijk.
Hans van Dijk in zijn werkkamer, foto: Zhang Haier
Ed Atkins: Recent Ouija is de eerste museale solotentoonstelling van de Britse kunstenaar Ed Atkins (1982). Atkins staat bekend om zijn gebruik van de nieuwste digitale mediatechnieken als high definition camera’s, projectoren en digital editing. In zijn werk reflecteert hij op de digitale cultuur en op de consequenties daarvan voor ons leven. Voor zijn presentatie in het Stedelijk Museum Amsterdam creëert Atkins in de grote benedenzaal van de nieuwbouw een environment van videobeelden, dolby surround geluid, collages en tekeningen. In totaal worden negen recente werken getoond. Ammodo ondersteunt Ed Atkins: Recent Ouija om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van Ed Atkins en de ontsluiting van zijn werk.
Ed Atkins, Recent Ouija, 2015, foto: Gert-Jan van Rooij
De Berlin Biennale is een grootschalige tentoonstelling van hedendaagse beeldende kunst die, sinds 1998, iedere twee jaar wordt gehouden op verschillende locaties in de stad Berlijn. De biënnale biedt met name jonge en opkomende kunstenaars de mogelijkheid om zichzelf te presenteren aan een groot, geëngageerd publiek. Ammodo ondersteunt zes kunstenaars(duo’s) die in Nederland werkzaam zijn, in de productie van nieuw werk voor de biënnale. De zes kunstenaars zijn: Dineo Seshee Bopape (Polokwana, 1981), Jabu Arnell (St. Maarten, 1967) & Sinethemba Twalo (Umtata, 1985), Moshekwa Langa (Bakenberg, 1975), Basir Mahmood (Lahore, 1985), Sam S. Samiee (Teheran 1988) en Thierry Oussou (Allada, 1988). De kunstenaars reflecteren in hun werk op de socio-economische en geografische context van uitsluiting en veroordeling van zwarte en gekleurde personen. Door Afrikaans en Europees erfgoed te vermengen verhouden zij zich tot de machtige socio-politieke noties van geheugen, verhaallijnen en representatie.
Detail zaaloverzicht Dineo Seshee Bopape, 10th Berlin Biennale.
Al ruim twintig jaar biedt De Appel met het Curatorial Programme zes toekomstige curatoren van over de hele wereld de kans om vaardigheden te leren die voor het curatorschap van belang zijn. In de huidige vorm ontvouwt het Curatorial Programma zich als een aaneenschakeling van ontmoetingen. Het tien maanden durende programma bestaat uit workshops, ontmoetingen met curatoren en instellingen en studio visits. Daarnaast worden diverse belangrijke plekken voor hedendaagse kunst bezocht. Van de deelnemers wordt verwacht dat zij individueel onderzoek doen dat aan het einde van het jaar gepresenteerd kan worden. Daarnaast wordt er in het voorjaar een groot gezamenlijk eindproject georganiseerd. De nadruk van het programma ligt op het regionale veld maar daarnaast wordt ook verbinding gezocht met ontwikkelingen op internationaal niveau. Ammodo ondersteunt het Curatorial Programme omdat het programma op internationaal niveau een bijdrage levert aan de ontwikkeling van jonge curatoren.
Curatorial Programme deelnemers 2018-2019
Dit jaar vindt de 57ste editie van de Biënnale van Venetië plaats die wordt gecureerd wordt door Christine Macel. Onder de titel Viva Arte Viva presenteert Macel de hoofdtentoonstelling die ontworpen is met, door en voor de kunstenaars. Onderdeel van deze tentoonstelling zijn grote, site specifieke werken van Yorgos Sapountzis, Leonor Antunes, Kader Attia, Mariechen Danz, Jelili Atiku, Pauline Curnier Jardin, Hassan Khan en Michael Beutler.
Ammodo ondersteunt de totstandkoming van deze nieuwe site specifieke werken om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van getalenteerde hedendaagse beeldend kunstenaars.
Pauline Curnier Jardin, Grotta Profunda, Approfundita, 2011-2017. Foto: Andrea Avezzù
Witte de With presenteert Para | Fictions: een reeks van vijf aaneengesloten solopresentaties met werk van internationaal opkomende kunstenaars die nog niet eerder een solovoorstelling in Nederland hebben gehad. Aan hen wordt gevraagd nieuw werk te maken dat een wisselwerking tussen beeldende kunst en literatuur laat zien. In de tentoonstellingsreeks is achtereenvolgend werk te zien van Calla Henkel & Max Pitegoff, Oscar Santillan, Lucy Skaer, Mark Geffriaud, Laure Prouvost, Daniel Dewar & Grégory Gicquel, Rayyane Tabet en Dineo Seshee Bopape. Ammodo ondersteunt de tentoonstellingsreeks Para | Fictions omdat het een bijdrage levert aan de ontwikkeling van talentvolle kunstenaars en hen een podium biedt om nieuw werk te maken en te tonen.
Tentoonstellingsoverzicht Dineo Seshee Bopape, 2017, foto: Aad Hoogendoorn.
Ieder jaar presenteert P/////AKT een tentoonstellingsreeks die bestaat uit zes conceptgebonden solotentoonstellingen van opkomende kunstenaars. De reeks biedt getalenteerde jonge kunstenaars de kans om nieuw werk te ontwikkelen, ervaring op te doen met het organiseren van een solotentoonstelling en de mogelijkheid om een relevant publiek aan zich te binden. In 2017 heet de reeks Thinging en zijn de deelnemende kunstenaars Evita Vasiljeva (Riga, 1985), David Bernstein (San Antonio, 1988), Lorelinde Verhees (‘s-Hertogenbosch, 1983) en Nickel van Duijvenboden (Amsterdam, 1981). Ammodo ondersteunt sinds 2015 het tentoonstellingsprogramma van P/////AKT omdat het een bijdrage levert aan de artistieke ontwikkeling van de deelnemende kunstenaars en aan de zichtbaarheid van hun werk.
RAW Academy is een postdoctorale opleiding voor internationale kunstenaars, curatoren en critici in Dakar, die wordt geïnitieerd door Koyo Kouoh, curator en oprichter van RAW Material Company. In Senegal zijn de traditionele academies leidend en zijn er weinig mogelijkheden voor jonge kunstenaars om zich na hun opleiding op een kritische en autonome manier te ontwikkelen. Ammodo ondersteunt RAW Academy om een bijdrage te leveren aan de totstandkoming van een kwalitatief hoogwaardige postacademische instelling in Senegal en het bevorderen van de uitwisseling tussen verschillende kunstpraktijken.
The base, foto: RAW Material Company
Kunstverein is een curatorial office voor experiment en debat. De organisatie richt zich op de avant-garde posities in cultuurproductie. Zij organiseert tentoonstellingen, performatieve en sociale evenementen en is actief als uitgeverij van onafhankelijke publicaties. Ammodo ondersteunt Kunstverein om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling en verdieping van nieuwe modellen van tentoonstellen en samenwerken op nationaal en internationaal niveau.
Voor het eerst in de geschiedenis van documenta vindt de kunstmanifestatie in twee steden plaats. documenta 14: Learning From Athens wordt van 8 april tot en met 16 juli 2017 in Athene en van 10 juni tot en met 17 september 2017 in Kassel georganiseerd. Beide tentoonstellingen kunnen worden beschouwd als autonoom, maar lopen deels simultaan en relateren sterk aan elkaar. Ammodo levert een bijdrage aan de totstandkoming van de performance werken van onder anderen Mounira Al Solh, Rasheed Araeen, Alexandra Bachzetsis, Ross Birrell, Yael Davids, Maria Hassabi, Bouchra Khalili, Otobong Nkanga, Ibrahim Mahama, Kettly Noël, welke geïntegreerd worden in de gehele programmering van documenta 14.
Lees hier ons interview uit 2017 met Hendrik Folkerts, curator van documenta 14.
Mounira Al Solh, Sperveri, tentoonstellingsoverzicht, foto: Yiannis Hadjiaslanis
Geography of Time betreft de eerste grote midcareer-tentoonstelling van de in Nederland gevestigde kunstenaar Fiona Tan (Sumatra, 1966). In de tentoonstelling zijn zowel de hoogtepunten uit het oeuvre van Fiona Tan te zien zoals het videowerk Rise and Fall (2009), als de meest recente ontwikkelingen in haar werk. Tevens ontwikkelt Fiona Tan voor de tentoonstelling in het MMK Frankfurt een ruimtelijke interventie die aansluit bij de architectuur van het museum. Ammodo ondersteunt Geography of Time om bij te dragen aan de zichtbaarheid en de artistieke ontwikkeling van Fiona Tan.
Fiona Tan, videostill uit Nellie, 2013
De Hallen in Haarlem presenteert What the Heart Wants: een solotentoonstelling met nieuw en bestaand werk van de Belgisch-Amerikaanse kunstenaar Cécile B. Evans. Evans maakte in opdracht van het museum de video-installatie What the Heart Wants, waarin zij een toekomstscenario presenteert over een alles kunnend systeem met menselijke trekken, genaamd HYPER, en speculeert over de impact van technologie op de samenleving en op ons gevoelsleven. Ammodo ondersteunt What the Heart Wants om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van Cécile B. Evans en de ontsluiting van haar werk vooreen breed publiek.
Cécile B. Evans, What the Heart Wants, 2016
If I Can’t Dance I Don’t Want To Be Part Of Your Revolution richt zich op het ontwikkelen van nieuwe performance-producties. Over een periode van twee jaar begeleidt If I Can’t Dance vier kunstenaars en vier curatoren bij de ontwikkeling van nieuw werk. Vanaf 2014 organiseert If I Can’t Dance de Performance Days waar het werk voor het eerst in volledigheid wordt getoond. In de aankomende periode werkt If I Can’t Dance samen met Leonor Antunes, Erin Alexa Freedman & Lili Huston-Herterich, Alex Martinis Roe, Fred Moten and Wu Tsang, Peter Pál Pelbart, Naufus Ramírez-Figueroa, Joke Robaard en Vivian Ziherl. Ammodo steunt Performance Days omdat het zowel een bijdrage levert aan de ontwikkeling van de deelnemende kunstenaars en curatoren en aan de totstandkoming van nieuwe performancekunst-producties.
Naufus Ramírez Figueroa, Mimesis of Mimesis, 2016, foto: Florian Braakman
Ammodo en het Stedelijk Museum Amsterdam doen in 2016 onderzoek naar een nieuwe instelling voor hedendaagse kunst in Amsterdam. Het doel van het onderzoek is om te kijken of er ruimte is voor een nieuwe kunstinstelling in Amsterdam, welke artistiek inhoudelijke focus deze instelling zou kunnen hebben om aanvullend te zijn op de reeds bestaande instellingen en op welke manier een instelling in Amsterdam een bijdrage kan leveren aan het wereldwijde kunstdebat. Curatoren Sophie Goltz, Eungie Joo en Emily Pethick zijn aangesteld om het onderzoek uit te voeren. Zij buigen zich onder meer over het belang van een nieuwe instelling, hoe de lokale en internationale kunstproductie geïntegreerd zou kunnen worden en hoe de kunst zich kan verhouden tot sociaalmaatschappelijke ontwikkelingen, partners en het publiek.
How Far How Near, 2016. Foto: Gert Jan van Rooij
EYE on Art is een reeks van tentoonstellingen waarin het grensgebied tussen beeldende kunst en film centraal staat. Jaarlijks belicht EYE in deze reeks een andere kunstenaar. In EYE on Art krijgen de deelnemende kunstenaars de kans om werk te presenteren in een museale omgeving die technisch is toegerust op het tonen van video-installaties. De eerste tentoonstelling die EYE in deze serie presenteert is If We Ever Get to Heaven, een tentoonstelling met nieuw werk van William Kentridge (Johannesburg, 1955). Ammodo ondersteunt EYE on Art om een bijdrage te leveren aan de totstandkoming van discipline-overschrijdende tentoonstellingen, de ontwikkeling van de deelnemende kunstenaars en aan de vorming van het internationale discours rondom beeldende kunst en videokunst.
Lees ons interview uit 2016 met Jaap Guldemond, Director of Exhibitions en curator van Eye.
William Kentridge, videostill uit More Sweetly play the Dance, 2015
De solotentoonstelling Geometry of the Scattering toont nieuw werk van beeldend en performance- kunstenaar Germaine Kruip (1970). Naast nieuwe werken als A Square, spoken (2015) en Oude Kerk Untitled (2015) bevat de tentoonstelling eerder gerealiseerd werk als Column Untitled (2011-2015) en A Room 24 Hours (2010), dat voor de tentoonstelling wordt aangepast aan de kerkelijke ruimte. Aanvullend op de tentoonstelling organiseert de Oude Kerk een serie debatten, lezingen en een preview van de nieuwe performance Geometry of the Scattering in het Veem Huis voor Performance. Ammodo ondersteunt Geometry of the Scattering omdat de Oude Kerk met deze tentoonstelling een bijdrage levert aan de ontwikkeling van Germaine Kruip en de ontsluiting van haar werk.
Germaine Kruip, Kannadi from Square to Circle, 2015, foto: Maxime Faucconier
Museum Boijmans Van Beuningen presenteert Vocabulary of Solitude: de eerste, omvangrijke mid-career solotentoonstelling van de Zwitserse beeldend kunstenaar Ugo Rondinone (1964). Rondinone brak in de jaren negentig door met zijn ruimtelijke installaties, waarin hij verschillende disciplines als licht, geluid en architectuur combineert. Terugkerende thematieken in zijn werk zijn clowns en regenbogen, iets wat ook overheerst in deze tentoonstelling. Vocabulary of Solitude bestaat hoofdzakelijk uit 45 sculpturen van levensechte clowns, vastgelegd in alledaagse handelingen, die nog niet eerder getoond zijn. Ammodo ondersteunt Vocabulary of Solitude om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van Ugo Rondinone alsmede aan de ontsluiting van zijn werk.
Tentoonstellingsoverzicht, Vocabulary of Solitude, 2016, foto: Stefan Altenburger
De tentoonstelling Bit Rot richt zich op de invloedrijke denker en maker Douglas Coupland (1961) en onthult de gedachtewereld van de kunstenaar. In de tentoonstelling wordt zijn werk gecombineerd met bruiklenen uit zijn eigen collectie. In het voorjaar van 2015 deed Coupland een residency bij het Google Cultural Institute in Parijs. Het resultaat van dit project, The Living Internet, maakt ook deel uit van de tentoonstelling. Bij de tentoonstelling is een gelijknamige paperback verschenen, waarin nieuwe en bestaande korte verhalen van de kunstenaar zijn opgenomen. De titel Bit Rot verwijst naar het fenomeen van spontane ontbinding van digitale data. Ammodo ondersteunt Bit Rot omdat Witte de With met deze tentoonstelling inzicht biedt in de veelzijdigheid van een hedendaagse, invloedrijke denker en maker.
Tentoonstellingsoverzicht, Bit Rot, 2015, foto: Cassander Eeftinck-Schattenkerk
Not Making Sense as Something Else is een tentoonstellingsreeks waarin P/////AKT zes solotentoonstellingen van opkomende kunstenaars presenteert. De reeks biedt getalenteerde jonge kunstenaars de kans om nieuw werk te ontwikkelen, ervaring op te doen met het organiseren van een solotentoonstelling en de mogelijkheid om een relevant publiek aan zich te binden. De deelnemende kunstenaars zijn Bram de Jonghe, Dan Walwin, Bas van den Hurk en Hans Delmeulenaere, Claudia Pagès en Ulijona Odišarija, Roderick Hietbrink en Kasper Bosmans. De kunstenaars worden uitgenodigd om voor de tentoonstelling in P/////AKT nieuw werk te ontwikkelen. De ondersteuning van Ammodo beoogt bij te dragen aan zowel de artistieke ontwikkeling van de deelnemende kunstenaars als aan de zichtbaarheid van hun werk.
Bas Van Den Hurk & Hans Demeulenaere + guest artists Lorelinde Verhees & Koenraad Dedobbeleer, Politics of Installation, part 2, 2015
Dai Hanzi: 5000 Artists is een tentoonstelling met werk van Chinese kunstenaars met wie Hans van Dijk (1946 – 2002), of Dai Hanzi zoals hij in China wordt genoemd, veel samenwerkte toen hij in de jaren ’90 actief was in China als curator, kunsthistoricus en galeriehouder. Het programma omvat twee tentoonstellingen, in Beijing en Rotterdam, en heeft als doel om Van Dijks werk zichtbaarheid en erkenning te geven. Ammodo ondersteunt Dai Hanzhi: 5000 Artists om bij te dragen aan het ontwikkelen en ontsluiten van de Chinese hedendaagse kunstpraktijk en in het bijzonder aan het inzichtelijk maken van de verdiensten van Hans van Dijk.
Hans van Dijk in zijn werkkamer, foto: Zhang Haier
De solotentoonstelling Marlene Dumas: The Image as Burden in het Stedelijk Museum Amsterdam biedt een uniek overzicht van het oeuvre van Marlene Dumas. Dumas’ retrospectieve tentoonstelling is met ongeveer tweehonderd schilderijen en tekeningen vanaf de late jaren ‘70 tot nu de meest omvangrijke die in Europa te zien is geweest. De tentoongestelde werken zijn grotendeels afkomstig uit internationale particuliere en museale verzamelingen en omvatte sleutelstukken als The Painter, Models, The White Disease, Dead Marilyn en de recente tekeningenserie Great Man. Ammodo ondersteunt Marlene Dumas: The Image as Burden om bij te dragen aan de ontwikkeling en ontsluiting van het werk van Marlene Dumas.
Marlene Dumas: The Image as Burden, Stedelijk Museum Amsterdam, 2014, foto: Gert Jan van Rooij
Global Collaborations is een driejarig traject waarmee het Stedelijk Museum Bureau Amsterdam (SMBA) een visie trachten te vormen op de ontwikkelingen in de hedendaagse kunst uit niet-westerse regio’s. Het project richt zich in het bijzonder op samenwerkingen met kunstinstellingen in Afrika, het Midden-Oosten en Zuidoost Azië en omvat een symposium, een zestal tentoonstellingen met bijbehorende publicaties en een online platform. Ammodo ondersteunt Global Collaborations om een bijdrage te leveren aan een duurzame inbedding van niet-westerse kunst in het museale beleid.
How Far How Near, 2014, foto: Gert-Jan van Rooij
Ed Atkins: Recent Ouija is de eerste museale solotentoonstelling van de Britse kunstenaar Ed Atkins (1982). Atkins staat bekend om zijn gebruik van de nieuwste digitale mediatechnieken als high definition camera’s, projectoren en digital editing. In zijn werk reflecteert hij op de digitale cultuur en op de consequenties daarvan voor ons leven. Voor zijn presentatie in het Stedelijk Museum Amsterdam creëert Atkins in de grote benedenzaal van de nieuwbouw een environment van videobeelden, dolby surround geluid, collages en tekeningen. In totaal worden negen recente werken getoond. Ammodo ondersteunt Ed Atkins: Recent Ouija om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van Ed Atkins en de ontsluiting van zijn werk.
Ed Atkins, Recent Ouija, 2015, foto: Gert-Jan van Rooij