Op woensdag 2 februari maakte International Film Festival Rotterdam (IFFR) de drie winnaars bekend van de Ammodo Tiger Short Competition. De winnende films zijn Becoming Male in the Middle Ages van de Portugese filmmaker Pedro Neves Marques, Nazarbazi van de Iraanse filmmaker Maryam Tafakory en Nosferasta: First Bite van de Amerikaanse filmmakers Bayley Sweitzer en Adam Khalil.

De filmmakers wonnen ieder een prijs ter waarde van €5.000. De jury bestond uit Tim Leyendekker, Nduka Mntambo en Rieke Vos.

Vanwege corona speelde IFFR 2022 zich in afgeslankte vorm online af. Competitiefilms waren alleen beschikbaar voor pers en filmprofessionals. Het festival zal de competitiefilms, waaronder de zestien films geselecteerd voor de Ammodo Tiger Short Competition, op een later moment in het jaar in de bioscoop aan publiek tonen.

Winnaars Ammodo Tiger Short Competition 2022:

Becoming Male in the Middle Ages, Pedro Neves Marques, 2022, Portugal
Juryrapport: “Een film die opvalt door zijn prachtige cinematografie, overtuigende personages en bijzonder heldere dialoog. De film zet op urgente en controversiële aan het denken over gender, seks en de keuze voor voortplanting. Een buitengewoon geslaagde mix tussen klassieke narratieve film en beeldende kunst.”

Nazarbazi, Maryam Tafakory, 2022, Iran
Juryrapport: “Een buitengewoon knap gemaakte film vanwege de manier waarop het diepgravend onderzoek vertaalt naar een overtuigende dramaturgische ervaring. De filmmaker weet een betoog te vangen in poëzie – een naadloze collage waarin tekst en beeld moeiteloos samenkomen. Deze film stelt op aantrekkelijke manier vragen over hoe om te gaan met censuur en onderdrukking.”

Nosferasta: First Bite, Bayley Sweitzer/Adam Khalil, 2021, Verenigde Staten
Juryrapport: “Een film die onze kennis en ons bewustzijn van de westerse koloniale geschiedenis ombuigt en uitdaagt op een originele, humoristische en inventieve manier. De doelbewuste politieke intenties van de filmmakers leiden tot een conceptuele speelsheid die tegelijk vreugdevol, schurend, genereus en aantrekkelijk is. Deze film is zowel aanklacht als komedie.”