Kunstverein is een curatorial office voor experiment en debat. De organisatie richt zich op de avant-garde posities in cultuurproductie. Zij organiseert tentoonstellingen, performatieve en sociale evenementen en is actief als uitgeverij van onafhankelijke publicaties. Ammodo ondersteunt Kunstverein om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling en verdieping van nieuwe modellen van tentoonstellen en samenwerken op nationaal en internationaal niveau.
De Exoot (Tropical Healing) is een coproductie van De Warme Winkel en Joachim Robbrecht van Showmachine. Net als in zijn voorstelling The Great Warmachine, neemt de regisseur Joachim Robbrecht in zijn nieuwe productie De Exoot (Tropical Healing), een actueel Europees thema tot onderwerp. In De Exoot (Tropical Healing) staat de dubbelzinnige houding ten opzichte van andere culturen centraal. Robbrecht en De Warme Winkel grijpen terug op het koloniale verleden. De ondersteuning van Ammodo beoogt bij te dragen aan de totstandkoming van deze coproductie om de ontwikkeling van Robbrecht en De Warme Winkel te stimuleren.
foto: Jan Brokof
Geography of Time betreft de eerste grote midcareer-tentoonstelling van de in Nederland gevestigde kunstenaar Fiona Tan (Sumatra, 1966). In de tentoonstelling zijn zowel de hoogtepunten uit het oeuvre van Fiona Tan te zien zoals het videowerk Rise and Fall (2009), als de meest recente ontwikkelingen in haar werk. Tevens ontwikkelt Fiona Tan voor de tentoonstelling in het MMK Frankfurt een ruimtelijke interventie die aansluit bij de architectuur van het museum. Ammodo ondersteunt Geography of Time om bij te dragen aan de zichtbaarheid en de artistieke ontwikkeling van Fiona Tan.
Fiona Tan, videostill uit Nellie, 2013
De theatervoorstelling Husbands and wives is gebaseerd op de gelijknamige film van Woody Allen uit 1992. Uitgevoerd door Toneelgroep Amsterdam en geregisseerd door de Australische regisseur Simon Stone (1984) brengt Husbands and wives de realiteit van de romantiek in beeld, met al haar gebreken. Ammodo ondersteunt Husbands and wives om een bijdrage te leveren aan de artistieke ontwikkeling van Simon Stone, alsmede aan het realiseren van een nieuw repertoire voor Toneelgroep Amsterdam.
Husbands and Wives, Toneelgroep Amsterdam, 2016, foto: Jan Verweysveld
De coproductie 2666 van de Franse regisseur Julien Gosselin en zijn gezelschap Si vous pouviez lécher mon coeur is een grootschalige muzikale montagevoorstelling, gebaseerd op de gelijknamige roman van de Chileense auteur Roberto Bolaňo. Naar eigen zeggen is Gosselin gegrepen door de vernieuwende en confronterende wijze waarop Bolaño het thema geweld en de historische relatie tussen Europa en Zuid-Amerika aan de orde brengt. De voorstelling 2666 is in mei 2017 in de Stadsschouwburg Amsterdam te zien. Ammodo ondersteunt 2666 om bij te dragen aan de artistieke ontwikkeling van Julien Gosselin.
Lees hier ons interview uit 2019 met Julien Gosselin.
Julien Gosselin, 2666, 2016, foto: Simon Gosselin
EYE on Art is een reeks van tentoonstellingen waarin het grensgebied tussen beeldende kunst en film centraal staat. Jaarlijks belicht EYE in deze reeks een andere kunstenaar. In EYE on Art krijgen de deelnemende kunstenaars de kans om werk te presenteren in een museale omgeving die technisch is toegerust op het tonen van video-installaties. De eerste tentoonstelling die EYE in deze serie presenteert is If We Ever Get to Heaven, een tentoonstelling met nieuw werk van William Kentridge (Johannesburg, 1955). Ammodo ondersteunt EYE on Art om een bijdrage te leveren aan de totstandkoming van discipline-overschrijdende tentoonstellingen, de ontwikkeling van de deelnemende kunstenaars en aan de vorming van het internationale discours rondom beeldende kunst en videokunst.
Lees ons interview uit 2016 met Jaap Guldemond, Director of Exhibitions en curator van Eye.
William Kentridge, videostill uit More Sweetly play the Dance, 2015
De tentoonstelling Bit Rot richt zich op de invloedrijke denker en maker Douglas Coupland (1961) en onthult de gedachtewereld van de kunstenaar. In de tentoonstelling wordt zijn werk gecombineerd met bruiklenen uit zijn eigen collectie. In het voorjaar van 2015 deed Coupland een residency bij het Google Cultural Institute in Parijs. Het resultaat van dit project, The Living Internet, maakt ook deel uit van de tentoonstelling. Bij de tentoonstelling is een gelijknamige paperback verschenen, waarin nieuwe en bestaande korte verhalen van de kunstenaar zijn opgenomen. De titel Bit Rot verwijst naar het fenomeen van spontane ontbinding van digitale data. Ammodo ondersteunt Bit Rot omdat Witte de With met deze tentoonstelling inzicht biedt in de veelzijdigheid van een hedendaagse, invloedrijke denker en maker.
Tentoonstellingsoverzicht, Bit Rot, 2015, foto: Cassander Eeftinck-Schattenkerk
Vanaf 20 tot en met 25 november 2017 organiseert Het Concertgebouw het festival Turning East, met muziek uit het Midden-Oosten en de Maghreb. Turning East omvat jazz, pop en klassieke muziek uit Arabische, Koerdische en Perzische tradities. Onderdeel van het programma is onder meer het werk van Mohammed Fairouz, de nieuwe composer in residence van Het Concertgebouw. Ammodo ondersteunt Turning East om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling en ontsluiting van muziek uit het Midden-Oosten in Het Concertgebouw.
Abir El Abed (zang), Amsterdams Andalusisch Orkest, Ahmed El Maai (qanun/leiding)
Theatergezelschap De Warme Winkel creëert na 30 voorstellingen haar magnus opus: De Warme Winkel speelt De Warme Winkel. In deze productie onderzoekt het gezelschap de eigen stijl en werkwijze aan de hand van de iconische dansvoorstelling Café Müller van Pina Bausch. Hierbij staan het belang, de mogelijkheid en de grenzen van authenticiteit in de hedendaagse (podium)kunst centraal. Ammodo ondersteunt De Warme Winkel speelt De Warme Winkel om een bijdrage te leveren aan de artistieke ontwikkeling van het gezelschap en het nemen van de stap naar de grote zaal.
De Warme Winkel speelt De Warme Winkel, 2016, foto: Kurt van der Elst
De Hallen in Haarlem presenteert What the Heart Wants: een solotentoonstelling met nieuw en bestaand werk van de Belgisch-Amerikaanse kunstenaar Cécile B. Evans. Evans maakte in opdracht van het museum de video-installatie What the Heart Wants, waarin zij een toekomstscenario presenteert over een alles kunnend systeem met menselijke trekken, genaamd HYPER, en speculeert over de impact van technologie op de samenleving en op ons gevoelsleven. Ammodo ondersteunt What the Heart Wants om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van Cécile B. Evans en de ontsluiting van haar werk vooreen breed publiek.
Cécile B. Evans, What the Heart Wants, 2016
Crashtest Ibsen: ik zie spoken, geregisseerd door Sarah Moeremans (1979), vormt de derde van de vierdelige Crashtest Ibsen-reeks, gebaseerd op stukken van de Noorse toneelauteur Henrik Ibsen. De eerste twee voorstellingen Crashtest Ibsen: Nora en Crashtest Ibsen: Volksvijand zijn in 2013 en 2014 gerealiseerd. In Crashtest Ibsen: ik zie spoken wordt de neurotische drang van de mens om alles te willen controleren belicht. Joachim Robbrecht schrijft voor deze productie een bewerking van Ibsens Spoken (1881). Ammodo ondersteunt Crashtest Ibsen: ik zie spoken om bij te dragen aan zowel de artistieke ontwikkeling van Sarah Moeremans als aan de totstandkoming van een kwalitatief hoogwaardige theaterproductie.
Crashtest Ibsen: ik zie spoken, 2016, foto: Julian Maiwald
Privacy is een voorstelling van De Warme Winkel op de grens van performance en toneel. De voorstelling is een coproductie van De Warme Winkel en Wunderbaum en wordt ontwikkeld en gespeeld door Ward Weemhoff (De Warme Winkel) en Wine Dierickx (Wunderbaum). Privacy is geïnspireerd op verwante werken uit de kunstgeschiedenis, het openbare leven van beroemde kunstenaarskoppels en filosofische en sociologische ideeën over privacy en de overheersing van het persoonlijke in de publieke ruimte. Ammodo ondersteunt Privacy om een bijdrage te leveren aan de totstandkoming van deze internationale coproductie.
De Warme Winkel, Privacy, 2016, foto: Dorothea Tuch
De solotentoonstelling Geometry of the Scattering toont nieuw werk van beeldend en performance- kunstenaar Germaine Kruip (1970). Naast nieuwe werken als A Square, spoken (2015) en Oude Kerk Untitled (2015) bevat de tentoonstelling eerder gerealiseerd werk als Column Untitled (2011-2015) en A Room 24 Hours (2010), dat voor de tentoonstelling wordt aangepast aan de kerkelijke ruimte. Aanvullend op de tentoonstelling organiseert de Oude Kerk een serie debatten, lezingen en een preview van de nieuwe performance Geometry of the Scattering in het Veem Huis voor Performance. Ammodo ondersteunt Geometry of the Scattering omdat de Oude Kerk met deze tentoonstelling een bijdrage levert aan de ontwikkeling van Germaine Kruip en de ontsluiting van haar werk.
Germaine Kruip, Kannadi from Square to Circle, 2015, foto: Maxime Faucconier
Not Making Sense as Something Else is een tentoonstellingsreeks waarin P/////AKT zes solotentoonstellingen van opkomende kunstenaars presenteert. De reeks biedt getalenteerde jonge kunstenaars de kans om nieuw werk te ontwikkelen, ervaring op te doen met het organiseren van een solotentoonstelling en de mogelijkheid om een relevant publiek aan zich te binden. De deelnemende kunstenaars zijn Bram de Jonghe, Dan Walwin, Bas van den Hurk en Hans Delmeulenaere, Claudia Pagès en Ulijona Odišarija, Roderick Hietbrink en Kasper Bosmans. De kunstenaars worden uitgenodigd om voor de tentoonstelling in P/////AKT nieuw werk te ontwikkelen. De ondersteuning van Ammodo beoogt bij te dragen aan zowel de artistieke ontwikkeling van de deelnemende kunstenaars als aan de zichtbaarheid van hun werk.
Bas Van Den Hurk & Hans Demeulenaere + guest artists Lorelinde Verhees & Koenraad Dedobbeleer, Politics of Installation, part 2, 2015
Voor het eerst in de geschiedenis van documenta vindt de kunstmanifestatie in twee steden plaats. documenta 14: Learning From Athens wordt van 8 april tot en met 16 juli 2017 in Athene en van 10 juni tot en met 17 september 2017 in Kassel georganiseerd. Beide tentoonstellingen kunnen worden beschouwd als autonoom, maar lopen deels simultaan en relateren sterk aan elkaar. Ammodo levert een bijdrage aan de totstandkoming van de performance werken van onder anderen Mounira Al Solh, Rasheed Araeen, Alexandra Bachzetsis, Ross Birrell, Yael Davids, Maria Hassabi, Bouchra Khalili, Otobong Nkanga, Ibrahim Mahama, Kettly Noël, welke geïntegreerd worden in de gehele programmering van documenta 14.
Lees hier ons interview uit 2017 met Hendrik Folkerts, curator van documenta 14.
Mounira Al Solh, Sperveri, tentoonstellingsoverzicht, foto: Yiannis Hadjiaslanis
I will wait for you is een hedendaagse dansvoorstelling van Arno Schuitemaker. De voorstelling wordt uitgevoerd door Revé Terborg, Jenia Kasatkina en Stein Fluijt. In I will wait for you wordt de toeschouwer meegenomen in langzaam evoluerende bewegingen, die worden samengebracht met geluid en licht. De voorstelling kent geen aparte scenes, het verlies van het bewustzijn van tijd wordt benadrukt. Ammodo ondersteunt I will wait for you om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de hedendaagse dans en in het bijzonder aan de artistieke ontwikkeling van Arno Schuitemaker.
Lees hier ons interview met Arno Schuitemaker uit 2018.
Arno Schuitemaker, I will wait for you, 2016, foto: Sigel Eschkol
If I Can’t Dance I Don’t Want To Be Part Of Your Revolution richt zich op het ontwikkelen van nieuwe performance-producties. Over een periode van twee jaar begeleidt If I Can’t Dance vier kunstenaars en vier curatoren bij de ontwikkeling van nieuw werk. Vanaf 2014 organiseert If I Can’t Dance de Performance Days waar het werk voor het eerst in volledigheid wordt getoond. In de aankomende periode werkt If I Can’t Dance samen met Leonor Antunes, Erin Alexa Freedman & Lili Huston-Herterich, Alex Martinis Roe, Fred Moten and Wu Tsang, Peter Pál Pelbart, Naufus Ramírez-Figueroa, Joke Robaard en Vivian Ziherl. Ammodo steunt Performance Days omdat het zowel een bijdrage levert aan de ontwikkeling van de deelnemende kunstenaars en curatoren en aan de totstandkoming van nieuwe performancekunst-producties.
Naufus Ramírez Figueroa, Mimesis of Mimesis, 2016, foto: Florian Braakman
Ammodo en het Stedelijk Museum Amsterdam doen in 2016 onderzoek naar een nieuwe instelling voor hedendaagse kunst in Amsterdam. Het doel van het onderzoek is om te kijken of er ruimte is voor een nieuwe kunstinstelling in Amsterdam, welke artistiek inhoudelijke focus deze instelling zou kunnen hebben om aanvullend te zijn op de reeds bestaande instellingen en op welke manier een instelling in Amsterdam een bijdrage kan leveren aan het wereldwijde kunstdebat. Curatoren Sophie Goltz, Eungie Joo en Emily Pethick zijn aangesteld om het onderzoek uit te voeren. Zij buigen zich onder meer over het belang van een nieuwe instelling, hoe de lokale en internationale kunstproductie geïntegreerd zou kunnen worden en hoe de kunst zich kan verhouden tot sociaalmaatschappelijke ontwikkelingen, partners en het publiek.
How Far How Near, 2016. Foto: Gert Jan van Rooij
Showmachine is opgericht door de Belgische schrijver, regisseur en performer Joachim Robbrecht (1979). In The Great Warmachine, een voorstelling die geregisseerd is door Joachim Robbrecht, wordt de vanzelfsprekendheid belicht van vrede in relatie tot de historische vorming en de huidige staat van Europa. Hiertoe ontwikkelt Robbrecht een artistieke strategie die hij ‘Theatre of War’ noemt en nodigt de toeschouwer uit om oorlog als ritueel en spel te ervaren. De ondersteuning van Ammodo beoogt bij te dragen aan de totstandkoming van de productie en de artistieke ontwikkeling van Joachim Robbrecht.
Showmachine, The Great Warmachine, 2016
Museum Boijmans Van Beuningen presenteert Vocabulary of Solitude: de eerste, omvangrijke mid-career solotentoonstelling van de Zwitserse beeldend kunstenaar Ugo Rondinone (1964). Rondinone brak in de jaren negentig door met zijn ruimtelijke installaties, waarin hij verschillende disciplines als licht, geluid en architectuur combineert. Terugkerende thematieken in zijn werk zijn clowns en regenbogen, iets wat ook overheerst in deze tentoonstelling. Vocabulary of Solitude bestaat hoofdzakelijk uit 45 sculpturen van levensechte clowns, vastgelegd in alledaagse handelingen, die nog niet eerder getoond zijn. Ammodo ondersteunt Vocabulary of Solitude om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van Ugo Rondinone alsmede aan de ontsluiting van zijn werk.
Tentoonstellingsoverzicht, Vocabulary of Solitude, 2016, foto: Stefan Altenburger
Theatre of the world is een opera van Louis Andriessen, geregisseerd door Pierre Audi. e opera is geïnspireerd op het leven van de jezuïet Athanasius Kircher (1601-1680) en handelt over Kircher die, vergezeld door een twaalfjarige jongen, een reis door tijd en ruimte maakt. De opera wordt muzikaal begeleid door ASKO|Schönberg onder leiding van Reinbert de Leeuw. Ammodo ondersteunt Theatre of the world om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van hedendaagse opera.
De Nationale Opera, Theatre of the world, 2016, foto: Ruth Walz
Kunstverein is een curatorial office voor experiment en debat. De organisatie richt zich op de avant-garde posities in cultuurproductie. Zij organiseert tentoonstellingen, performatieve en sociale evenementen en is actief als uitgeverij van onafhankelijke publicaties. Ammodo ondersteunt Kunstverein om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling en verdieping van nieuwe modellen van tentoonstellen en samenwerken op nationaal en internationaal niveau.
Vanaf 20 tot en met 25 november 2017 organiseert Het Concertgebouw het festival Turning East, met muziek uit het Midden-Oosten en de Maghreb. Turning East omvat jazz, pop en klassieke muziek uit Arabische, Koerdische en Perzische tradities. Onderdeel van het programma is onder meer het werk van Mohammed Fairouz, de nieuwe composer in residence van Het Concertgebouw. Ammodo ondersteunt Turning East om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling en ontsluiting van muziek uit het Midden-Oosten in Het Concertgebouw.
Abir El Abed (zang), Amsterdams Andalusisch Orkest, Ahmed El Maai (qanun/leiding)
Voor het eerst in de geschiedenis van documenta vindt de kunstmanifestatie in twee steden plaats. documenta 14: Learning From Athens wordt van 8 april tot en met 16 juli 2017 in Athene en van 10 juni tot en met 17 september 2017 in Kassel georganiseerd. Beide tentoonstellingen kunnen worden beschouwd als autonoom, maar lopen deels simultaan en relateren sterk aan elkaar. Ammodo levert een bijdrage aan de totstandkoming van de performance werken van onder anderen Mounira Al Solh, Rasheed Araeen, Alexandra Bachzetsis, Ross Birrell, Yael Davids, Maria Hassabi, Bouchra Khalili, Otobong Nkanga, Ibrahim Mahama, Kettly Noël, welke geïntegreerd worden in de gehele programmering van documenta 14.
Lees hier ons interview uit 2017 met Hendrik Folkerts, curator van documenta 14.
Mounira Al Solh, Sperveri, tentoonstellingsoverzicht, foto: Yiannis Hadjiaslanis
De Exoot (Tropical Healing) is een coproductie van De Warme Winkel en Joachim Robbrecht van Showmachine. Net als in zijn voorstelling The Great Warmachine, neemt de regisseur Joachim Robbrecht in zijn nieuwe productie De Exoot (Tropical Healing), een actueel Europees thema tot onderwerp. In De Exoot (Tropical Healing) staat de dubbelzinnige houding ten opzichte van andere culturen centraal. Robbrecht en De Warme Winkel grijpen terug op het koloniale verleden. De ondersteuning van Ammodo beoogt bij te dragen aan de totstandkoming van deze coproductie om de ontwikkeling van Robbrecht en De Warme Winkel te stimuleren.
foto: Jan Brokof
Theatergezelschap De Warme Winkel creëert na 30 voorstellingen haar magnus opus: De Warme Winkel speelt De Warme Winkel. In deze productie onderzoekt het gezelschap de eigen stijl en werkwijze aan de hand van de iconische dansvoorstelling Café Müller van Pina Bausch. Hierbij staan het belang, de mogelijkheid en de grenzen van authenticiteit in de hedendaagse (podium)kunst centraal. Ammodo ondersteunt De Warme Winkel speelt De Warme Winkel om een bijdrage te leveren aan de artistieke ontwikkeling van het gezelschap en het nemen van de stap naar de grote zaal.
De Warme Winkel speelt De Warme Winkel, 2016, foto: Kurt van der Elst
I will wait for you is een hedendaagse dansvoorstelling van Arno Schuitemaker. De voorstelling wordt uitgevoerd door Revé Terborg, Jenia Kasatkina en Stein Fluijt. In I will wait for you wordt de toeschouwer meegenomen in langzaam evoluerende bewegingen, die worden samengebracht met geluid en licht. De voorstelling kent geen aparte scenes, het verlies van het bewustzijn van tijd wordt benadrukt. Ammodo ondersteunt I will wait for you om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de hedendaagse dans en in het bijzonder aan de artistieke ontwikkeling van Arno Schuitemaker.
Lees hier ons interview met Arno Schuitemaker uit 2018.
Arno Schuitemaker, I will wait for you, 2016, foto: Sigel Eschkol
Geography of Time betreft de eerste grote midcareer-tentoonstelling van de in Nederland gevestigde kunstenaar Fiona Tan (Sumatra, 1966). In de tentoonstelling zijn zowel de hoogtepunten uit het oeuvre van Fiona Tan te zien zoals het videowerk Rise and Fall (2009), als de meest recente ontwikkelingen in haar werk. Tevens ontwikkelt Fiona Tan voor de tentoonstelling in het MMK Frankfurt een ruimtelijke interventie die aansluit bij de architectuur van het museum. Ammodo ondersteunt Geography of Time om bij te dragen aan de zichtbaarheid en de artistieke ontwikkeling van Fiona Tan.
Fiona Tan, videostill uit Nellie, 2013
De Hallen in Haarlem presenteert What the Heart Wants: een solotentoonstelling met nieuw en bestaand werk van de Belgisch-Amerikaanse kunstenaar Cécile B. Evans. Evans maakte in opdracht van het museum de video-installatie What the Heart Wants, waarin zij een toekomstscenario presenteert over een alles kunnend systeem met menselijke trekken, genaamd HYPER, en speculeert over de impact van technologie op de samenleving en op ons gevoelsleven. Ammodo ondersteunt What the Heart Wants om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van Cécile B. Evans en de ontsluiting van haar werk vooreen breed publiek.
Cécile B. Evans, What the Heart Wants, 2016
If I Can’t Dance I Don’t Want To Be Part Of Your Revolution richt zich op het ontwikkelen van nieuwe performance-producties. Over een periode van twee jaar begeleidt If I Can’t Dance vier kunstenaars en vier curatoren bij de ontwikkeling van nieuw werk. Vanaf 2014 organiseert If I Can’t Dance de Performance Days waar het werk voor het eerst in volledigheid wordt getoond. In de aankomende periode werkt If I Can’t Dance samen met Leonor Antunes, Erin Alexa Freedman & Lili Huston-Herterich, Alex Martinis Roe, Fred Moten and Wu Tsang, Peter Pál Pelbart, Naufus Ramírez-Figueroa, Joke Robaard en Vivian Ziherl. Ammodo steunt Performance Days omdat het zowel een bijdrage levert aan de ontwikkeling van de deelnemende kunstenaars en curatoren en aan de totstandkoming van nieuwe performancekunst-producties.
Naufus Ramírez Figueroa, Mimesis of Mimesis, 2016, foto: Florian Braakman
De theatervoorstelling Husbands and wives is gebaseerd op de gelijknamige film van Woody Allen uit 1992. Uitgevoerd door Toneelgroep Amsterdam en geregisseerd door de Australische regisseur Simon Stone (1984) brengt Husbands and wives de realiteit van de romantiek in beeld, met al haar gebreken. Ammodo ondersteunt Husbands and wives om een bijdrage te leveren aan de artistieke ontwikkeling van Simon Stone, alsmede aan het realiseren van een nieuw repertoire voor Toneelgroep Amsterdam.
Husbands and Wives, Toneelgroep Amsterdam, 2016, foto: Jan Verweysveld
Crashtest Ibsen: ik zie spoken, geregisseerd door Sarah Moeremans (1979), vormt de derde van de vierdelige Crashtest Ibsen-reeks, gebaseerd op stukken van de Noorse toneelauteur Henrik Ibsen. De eerste twee voorstellingen Crashtest Ibsen: Nora en Crashtest Ibsen: Volksvijand zijn in 2013 en 2014 gerealiseerd. In Crashtest Ibsen: ik zie spoken wordt de neurotische drang van de mens om alles te willen controleren belicht. Joachim Robbrecht schrijft voor deze productie een bewerking van Ibsens Spoken (1881). Ammodo ondersteunt Crashtest Ibsen: ik zie spoken om bij te dragen aan zowel de artistieke ontwikkeling van Sarah Moeremans als aan de totstandkoming van een kwalitatief hoogwaardige theaterproductie.
Crashtest Ibsen: ik zie spoken, 2016, foto: Julian Maiwald
Ammodo en het Stedelijk Museum Amsterdam doen in 2016 onderzoek naar een nieuwe instelling voor hedendaagse kunst in Amsterdam. Het doel van het onderzoek is om te kijken of er ruimte is voor een nieuwe kunstinstelling in Amsterdam, welke artistiek inhoudelijke focus deze instelling zou kunnen hebben om aanvullend te zijn op de reeds bestaande instellingen en op welke manier een instelling in Amsterdam een bijdrage kan leveren aan het wereldwijde kunstdebat. Curatoren Sophie Goltz, Eungie Joo en Emily Pethick zijn aangesteld om het onderzoek uit te voeren. Zij buigen zich onder meer over het belang van een nieuwe instelling, hoe de lokale en internationale kunstproductie geïntegreerd zou kunnen worden en hoe de kunst zich kan verhouden tot sociaalmaatschappelijke ontwikkelingen, partners en het publiek.
How Far How Near, 2016. Foto: Gert Jan van Rooij
De coproductie 2666 van de Franse regisseur Julien Gosselin en zijn gezelschap Si vous pouviez lécher mon coeur is een grootschalige muzikale montagevoorstelling, gebaseerd op de gelijknamige roman van de Chileense auteur Roberto Bolaňo. Naar eigen zeggen is Gosselin gegrepen door de vernieuwende en confronterende wijze waarop Bolaño het thema geweld en de historische relatie tussen Europa en Zuid-Amerika aan de orde brengt. De voorstelling 2666 is in mei 2017 in de Stadsschouwburg Amsterdam te zien. Ammodo ondersteunt 2666 om bij te dragen aan de artistieke ontwikkeling van Julien Gosselin.
Lees hier ons interview uit 2019 met Julien Gosselin.
Julien Gosselin, 2666, 2016, foto: Simon Gosselin
Privacy is een voorstelling van De Warme Winkel op de grens van performance en toneel. De voorstelling is een coproductie van De Warme Winkel en Wunderbaum en wordt ontwikkeld en gespeeld door Ward Weemhoff (De Warme Winkel) en Wine Dierickx (Wunderbaum). Privacy is geïnspireerd op verwante werken uit de kunstgeschiedenis, het openbare leven van beroemde kunstenaarskoppels en filosofische en sociologische ideeën over privacy en de overheersing van het persoonlijke in de publieke ruimte. Ammodo ondersteunt Privacy om een bijdrage te leveren aan de totstandkoming van deze internationale coproductie.
De Warme Winkel, Privacy, 2016, foto: Dorothea Tuch
Showmachine is opgericht door de Belgische schrijver, regisseur en performer Joachim Robbrecht (1979). In The Great Warmachine, een voorstelling die geregisseerd is door Joachim Robbrecht, wordt de vanzelfsprekendheid belicht van vrede in relatie tot de historische vorming en de huidige staat van Europa. Hiertoe ontwikkelt Robbrecht een artistieke strategie die hij ‘Theatre of War’ noemt en nodigt de toeschouwer uit om oorlog als ritueel en spel te ervaren. De ondersteuning van Ammodo beoogt bij te dragen aan de totstandkoming van de productie en de artistieke ontwikkeling van Joachim Robbrecht.
Showmachine, The Great Warmachine, 2016
EYE on Art is een reeks van tentoonstellingen waarin het grensgebied tussen beeldende kunst en film centraal staat. Jaarlijks belicht EYE in deze reeks een andere kunstenaar. In EYE on Art krijgen de deelnemende kunstenaars de kans om werk te presenteren in een museale omgeving die technisch is toegerust op het tonen van video-installaties. De eerste tentoonstelling die EYE in deze serie presenteert is If We Ever Get to Heaven, een tentoonstelling met nieuw werk van William Kentridge (Johannesburg, 1955). Ammodo ondersteunt EYE on Art om een bijdrage te leveren aan de totstandkoming van discipline-overschrijdende tentoonstellingen, de ontwikkeling van de deelnemende kunstenaars en aan de vorming van het internationale discours rondom beeldende kunst en videokunst.
Lees ons interview uit 2016 met Jaap Guldemond, Director of Exhibitions en curator van Eye.
William Kentridge, videostill uit More Sweetly play the Dance, 2015
De solotentoonstelling Geometry of the Scattering toont nieuw werk van beeldend en performance- kunstenaar Germaine Kruip (1970). Naast nieuwe werken als A Square, spoken (2015) en Oude Kerk Untitled (2015) bevat de tentoonstelling eerder gerealiseerd werk als Column Untitled (2011-2015) en A Room 24 Hours (2010), dat voor de tentoonstelling wordt aangepast aan de kerkelijke ruimte. Aanvullend op de tentoonstelling organiseert de Oude Kerk een serie debatten, lezingen en een preview van de nieuwe performance Geometry of the Scattering in het Veem Huis voor Performance. Ammodo ondersteunt Geometry of the Scattering omdat de Oude Kerk met deze tentoonstelling een bijdrage levert aan de ontwikkeling van Germaine Kruip en de ontsluiting van haar werk.
Germaine Kruip, Kannadi from Square to Circle, 2015, foto: Maxime Faucconier
Museum Boijmans Van Beuningen presenteert Vocabulary of Solitude: de eerste, omvangrijke mid-career solotentoonstelling van de Zwitserse beeldend kunstenaar Ugo Rondinone (1964). Rondinone brak in de jaren negentig door met zijn ruimtelijke installaties, waarin hij verschillende disciplines als licht, geluid en architectuur combineert. Terugkerende thematieken in zijn werk zijn clowns en regenbogen, iets wat ook overheerst in deze tentoonstelling. Vocabulary of Solitude bestaat hoofdzakelijk uit 45 sculpturen van levensechte clowns, vastgelegd in alledaagse handelingen, die nog niet eerder getoond zijn. Ammodo ondersteunt Vocabulary of Solitude om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van Ugo Rondinone alsmede aan de ontsluiting van zijn werk.
Tentoonstellingsoverzicht, Vocabulary of Solitude, 2016, foto: Stefan Altenburger
De tentoonstelling Bit Rot richt zich op de invloedrijke denker en maker Douglas Coupland (1961) en onthult de gedachtewereld van de kunstenaar. In de tentoonstelling wordt zijn werk gecombineerd met bruiklenen uit zijn eigen collectie. In het voorjaar van 2015 deed Coupland een residency bij het Google Cultural Institute in Parijs. Het resultaat van dit project, The Living Internet, maakt ook deel uit van de tentoonstelling. Bij de tentoonstelling is een gelijknamige paperback verschenen, waarin nieuwe en bestaande korte verhalen van de kunstenaar zijn opgenomen. De titel Bit Rot verwijst naar het fenomeen van spontane ontbinding van digitale data. Ammodo ondersteunt Bit Rot omdat Witte de With met deze tentoonstelling inzicht biedt in de veelzijdigheid van een hedendaagse, invloedrijke denker en maker.
Tentoonstellingsoverzicht, Bit Rot, 2015, foto: Cassander Eeftinck-Schattenkerk
Not Making Sense as Something Else is een tentoonstellingsreeks waarin P/////AKT zes solotentoonstellingen van opkomende kunstenaars presenteert. De reeks biedt getalenteerde jonge kunstenaars de kans om nieuw werk te ontwikkelen, ervaring op te doen met het organiseren van een solotentoonstelling en de mogelijkheid om een relevant publiek aan zich te binden. De deelnemende kunstenaars zijn Bram de Jonghe, Dan Walwin, Bas van den Hurk en Hans Delmeulenaere, Claudia Pagès en Ulijona Odišarija, Roderick Hietbrink en Kasper Bosmans. De kunstenaars worden uitgenodigd om voor de tentoonstelling in P/////AKT nieuw werk te ontwikkelen. De ondersteuning van Ammodo beoogt bij te dragen aan zowel de artistieke ontwikkeling van de deelnemende kunstenaars als aan de zichtbaarheid van hun werk.
Bas Van Den Hurk & Hans Demeulenaere + guest artists Lorelinde Verhees & Koenraad Dedobbeleer, Politics of Installation, part 2, 2015
Theatre of the world is een opera van Louis Andriessen, geregisseerd door Pierre Audi. e opera is geïnspireerd op het leven van de jezuïet Athanasius Kircher (1601-1680) en handelt over Kircher die, vergezeld door een twaalfjarige jongen, een reis door tijd en ruimte maakt. De opera wordt muzikaal begeleid door ASKO|Schönberg onder leiding van Reinbert de Leeuw. Ammodo ondersteunt Theatre of the world om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van hedendaagse opera.
De Nationale Opera, Theatre of the world, 2016, foto: Ruth Walz