Sinds 2018 presenteert Kunstinstituut Melly (Formerly known as Witte de With) twee gelijktijdige solotentoonstellingen: Solo Duets. Met Solo Duets wil Kunstinstituut Melly de ontwikkeling van opkomende hedendaagse kunstenaars stimuleren en actuele ontwikkelingen in het internationale veld tonen. Via de Solo Duets wordt een groot aantal niet-Europese kunstenaars bij het Nederlandse en Europese publiek geïntroduceerd en krijgen de Nederlandse kunstenaars de kans zich op grotere schaal internationaal te presenteren. Deelnemende kunstenaars in de eerste serie, die mede door Ammodo tot stand kwam, waren onder anderen Lawrence Abu Hamdan, Mariana Castillo Deball en Rossella Biscotti. Ammodo zal de Solo Duets opnieuw voor drie jaar ondersteunen tijdens de periode 2021-2023.
Lees hier ons interview uit 2019 met directeur van Kunstinstituut Melly Sofia Hernández Chong Cuy.
Rossella Biscotti, Live Feed, 2019. Foto: Kristien Daem
In het Bimhuis wordt jazzgeschiedenis gevierd, ontwikkelt jong talent zich en wordt het gesprek over muzikale conventies en vrijheid gevoerd. In 2020 geeft Bimhuis vier musici de opdracht om nieuwe composities te ontwikkelen. Bimhuis heeft met deze vier makers gekozen voor componisten die hun sporen verdiend hebben in het zoeken naar nieuwe verbindingen binnen de muziek. Deze zoektocht kunnen zij vanuit een persoonlijke visie op een inhoudelijke manier invullen. Reinier Baas ontwikkelt een gitaarcompositie, Tony Roe een elektronica-pianocompositie, David Kweksilber een saxen- en klarinettenompostie en Guy Salamon ontwikkelt een compositie voor de drums. Op deze manier draagt Bimhuis met Close Distance bij aan het stimuleren van de jazzcultuur.
Lees hier ons interview uit 2023 met BIMHUIS-directeur Mijke Loeven.
In het oudste gebouw van Amsterdam komen erfgoed en contemplatie samen met hedendaagse kunst. Twee keer per jaar nodigt de Oude Kerk internationale kunstenaars uit om speciaal voor deze plek werk te creëren. In 2021 organiseert de Oude Kerk een solotentoonstelling rond het werk van de Nederlands-Argentijnse kunstenares Aimée Zito Lema (1982). Hoe worden herinneringen gevormd en vervormd? Hoe worden ze vastgelegd en hoe beïnvloeden ze de toekomst? Deze vragen tracht Aimée Zito Lema met haar werk te beantwoorden. Voor de tentoonstelling in de Oude Kerk heeft de kunstenares onder meer diens geschiedenis verkend tijdens een anderhalf jaar durend onderzoek. Centraal staat de vraag hoe gemeenschappen rondom de kerk reageren op verandering, vroeger en nu.
Aimée Zito Lema, 2020. Digital drawing, print on hahnemuhle paper, 600 x 700 cm, image based
on photographic documentation of the original vault paintings of the Oude Kerk, Amsterdam
In 2017 is Het Concertgebouw vanuit de ambitie nieuw, divers publiek aan te trekken gestart met Turning East; een opmaat naar een structurele verbreding van de programmering. Destijds richtte Het Concertgebouw zich specifiek op nieuw publiek met wortels in het Midden-Oosten en de Maghreb. Vanaf 2020 wordt dit middels het programma Concertgebouw Connects uitgebreid naar publiek en muziek uit alle windstreken. Het Concertgebouw wil hiermee een poging doen mensen met een Arabische, Turkse, Afro-Amerikaanse en Latijns-Amerikaanse culturele achtergrond bij elkaar te brengen en gelooft dat muziek daarbij een belangrijke rol kan spelen. Met Concertgebouw Connects beoogt Het Concertgebouw een plek te worden waar iedereen zich thuis voelt en waar muziek uit alle windstreken op het hoogste niveau wordt beleefd.
Manifesta is een nomadische biënnale van hedendaagse beeldende kunst die tot de top van de internationale kunstwereld wordt gerekend. De biënnale strijkt in 2020 neer in Marseille. In een tijd waarin menselijke, sociale en milieuproblemen steeds complexer worden, bepalen de vele geschiedenissen, biografieën en verhaallijnen van Marseille de huidige identiteit van de havenstad. Die identiteit vormt het uitgangspunt voor de biënnale. Ammodo ondersteunt binnen het festival de productie van nieuwe kunstwerken van zeventien kunstenaars.
Lees hier ons interview uit 2020 met Manifesta-directeur Hedwig Fijen.
Team Manifesta 13: Marina Otero Verzier, Katerina Chuchalina, Hedwig Fijen (director), Stefan Kalmár.
In hun nieuwste voorstelling thematiseert het theatergezelschap De Warme Winkel een aspect van hun eigen werkwijze. In Een oprechte ode aan de Ironie staat de ironie centraal. De makers signaleren een activistische trend bij de jongere generatie en onder theatermakers, die omschreven kan worden als new sincerity. Hierin hecht men belang aan authenticiteit en oprechtheid, en wordt de ironie – als een kenmerk van het postmodernisme bij uitstek – doodverklaard. Met Een oprechte ode aan de Ironie beoogt De Warme Winkel een lans te breken voor relativering, ambiguïteit en een kritische houding.
Door een samenwerking voor meerdere jaren aan te gaan, kan Ammodo bijdragen aan de continuïteit en vernieuwing en aan de missie van ITA om een impuls te geven aan het (inter)nationale theaterlandschap.
Als Productiepartner zal Ammodo jaarlijks tenminste drie (co-)producties ondersteunen. Het gaat om minimaal één eigen productie in regie van Ivo van Hove of een gastregisseur die met het ensemble van ITA werkt, en daarnaast minimaal twee internationale coproducties van (potentieel) internationaal toptalent. Voor ITA is deze ondersteuning van belang om op hoog niveau grootschalig te kunnen blijven produceren, om internationale topproducties naar Nederland te kunnen halen door op te treden als coproducent, en tenslotte om artistieke risico’s te kunnen blijven nemen met de introductie van (potentieel) internationaal toptalent. Een Productiepartnerschap met ITA biedt Ammodo de mogelijkheid om met regelmaat in gesprek te blijven over nieuwe artistieke- en beleidsontwikkelingen.
Lees ons interview met Ivo van Hove uit 2016.
Festival d’Aix, het grootste operafestival in Frankrijk, produceert en programmeert hoge kwaliteit muziek en opera. Ammodo ondersteunt twee projecten binnen het festival. Ten eerste de nieuwe opera Innocence, die is gebaseerd op de levensverhalen van slachtoffers van een grootschalige schietpartij op een school in Finland. De opera, gecomponeerd door de Finse componist Kaija Saariaho en geregisseerd door Simon Stone, zal zijn wereldpremière beleven bij het Festival d’Aix. Ten tweede de residentie Opéra De-Ci De-Là, die als doel heeft om nieuwe operavormen te ontwikkelen door jaarlijks twintig jonge kunstenaars met diverse (socio-)culturele en geografische achtergronden bijeen te brengen voor een internationale samenwerking.
Het Muziekgebouw aan ’t IJ is een internationaal toonaangevend podium in Amsterdam dat excelleert in het programmeren en produceren van hedendaagse muziek. Jaarlijks (co)produceert het Muziekgebouw drie nieuwe composities van hedendaagse muziek die in het Muziekgebouw hun wereldpremière beleven. Door het geven van compositieopdrachten neemt het Muziekgebouw zijn verantwoordelijkheid en draagt de organisatie bij aan de ontwikkeling van hedendaagse muziek. De ondersteuning van Ammodo beoogt bij te dragen aan de ontwikkeling van het repertoire van de hedendaagse muziek op internationaal topniveau.
Foto: Muziekgebouw aan ’t IJ, Grote Zaal, Erik van Gurp
Voor de kwaliteit van het Koninklijk Concertgebouworkest zijn hoogwaardige muziekinstrumenten van groot belang. Ammodo ondersteunt het Concertgebouworkest bij de aankoop en het onderhoud van hoogwaardige instrumenten voor de orkestleden. Op deze manier kan de klankkwaliteit van het collectief gehandhaafd en verhoogd worden. In 2019 schafte het orkest een Steinway & Sons C-vleugel en een negentiende eeuwse contrabas aan.
Fondsenwerver Hanna Philips vertelt over de verwerving van nieuwe instrumenten in dit interview.
Foto: Simon van Boxtel
Met End and Beginning beoogt Tomoko Mukaiyama een installatie-performance te creëren waarin twee muziekstukken worden gepresenteerd: een nieuwe compositie van Alexander Raskatov en Dies Irae van Galina Oestvolskaja. De hier gekozen stukken delen dezelfde bezetting van slagwerk, piano en acht contrabassen. Raskatov componeert zijn nieuwe werk als een dialoog met Dies Irae door gebruik te maken van contrasten in de polen van dynamiek (forte, piano) en tijdsduur van de motieven. Deze nieuwe compositie zal bestaan uit elf delen. In contrast met het monolithische van Dies Irae, met aanhoudende motieven en slagwerk, maakt Raskatov gebruik van een uitgebreid kleurenpallet en percussie-apparaat met cymbalon, bellen en speelgoedpiano. Mukaiyama omschrijft de combinatie van deze werken als ‘resonerende polen van muzikale expressie’.
Foto: Takashi Kawashima
Ieder seizoen van september tot en met juni organiseert het Koninklijk Concertgebouworkest de Academie, een talentontwikkelingsprogramma voor jonge getalenteerde musici die hun bacheloropleiding aan het conservatorium hebben afgerond of deelnemen aan een masterprogramma. De deelnemers van de Academie krijgen de kans om zich gedurende een seizoen te ontwikkelen als professioneel orkestmusicus. Oud-academisten stromen regelmatig door naar het Orkestgebouworkest.
Fondsenwerver Hanna Philips vertelt over de academie in dit interview.
De Rijksakademie van Beeldende Kunsten richt zich met name op het ontwikkelen van talent. Dit doen ze door kunstenaars een tweejarig residency-programma aan te bieden. Daarnaast gaat de Rijksakademie zich via hun Exchange-programma meer aansluiten bij de collectieve ontwikkeling van kunst en het kunstenaarschap. Om dit te bewerkstelligen stimuleert de Rijksakademie verschillende manieren van kritische uitwisseling tussen kunstenaars, advisors, gasten, collectieven en andere experts en verschillende publieksgroepen. De Rijksakademie acht deze uitwisseling van essentieel belang voor de hedendaagse kunstenaarspraktijk. Ammodo ondersteunt het Exchange-programma om bij te dragen aan de ontwikkeling van de Rijksakademie.
Jonathan van Doornum, overzicht Rijksakademie Open 2017, foto: Gert Jan van Rooij
De Competitieprogramma’s (eerder door Ammodo ondersteund in de periode 2016-2018) vormen de kern van de programmering van IDFA dat ieder jaar in november plaatsvindt in Amsterdam. De Competitieprogramma’s omvatten creatieve documentaires die filmisch zijn vormgegeven en uiting geven aan de persoonlijke visie van zowel nationale als internationale makers. In totaal bestaat het programma uit negen categorieën: Feature-Length Competition, Mid-Length Competition, First Appearance Competition, Digital Storytelling, Immersive Non-Fiction, Dutch Documentary, Short Documentary, DocLab Competition en Kids & Docs Competition. Ammodo ondersteunt de Competitieprogramma’s om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van getalenteerde filmmakers en de ontsluiting van kwalitatief hoogwaardige creatieve documentaires.
Award Show International Documentary Filmfestival Amsterdam 2019.
De Ateliers is een post-academische instelling in Amsterdam waar jonge kunstenaars hun kunstenaarspraktijk gedurende twee jaar kunnen ontwikkelen en verdiepen. Om het verblijf van zijn deelnemers te optimaliseren heeft De Ateliers een Productiebijdrage in het leven geroepen. Deze Productiebijdrage bestaat uit een vast bedrag dat de kunstenaars jaarlijks kunnen besteden aan het materiaal dat nodig is voor hun maakpraktijk. Ammodo ondersteunt de Productiebijdrage gedurende drie academische jaren om het talent van de kunstenaars te stimuleren.
Foto: De Ateliers Offspring-tentoonstelling 2015, Gert Jan van Rooij
In 2018 verbond Ammodo zich voor drie edities van International Film Festival Rotterdam (IFFR) aan de Tiger Short Competition. Nu, in 2020, verlengen we deze samenwerking met drie edities. De Ammodo Tiger Short Competition richt zich nadrukkelijk op het grensgebied van kunst, film, videokunst, performance art en film essays. De korte films zijn vaak experimenteel van aard en variëren van 35mm tot 3D en VR. Ammodo stimuleert hiermee de artistieke kwaliteit, het experiment en de ontwikkeling van zowel makers als artistieke vormen. Via de Ammodo Tiger Short Competition dragen we bij aan de kruisbestuiving tussen film en kunst en geven we zichtbaarheid aan deze interdisciplinaire benadering van beeld.
Still uit Wong Pings Fables 2 (2019), Wong Ping
Het Centraal Museum nodigt het Palestijnse kunstenaarsduo Basel Abbas en Ruanne Abou-Rahme uit voor een solotentoonstelling. Eind 2020 toont het duo hun werk in De Annex, een projectruimte voor hedendaagse kunst. Hier krijgen hedendaagse kunstenaars de ruimte te reageren op thema’s die in de hoofdtentoonstelling van het museum aan bod komen. Abbas en Abou-Rahme reageren en reflecteren met hun werk op de hoofdtentoonstelling De Ommuurde Stad, die vragen stelt over grenzen en vrijheid. Dit doen ze middels een nieuwe video-installatie.
Foto: still uit de video At those terrifying frontiers where the existence and disappearance of people fade into each other, Basel Abbas en Ruanne Abou-Rahme
Na het succes van de Masterclass Dirigeren in 2012-2019 organiseert het Koninklijk Concertgebouw Orkest tot en met 2024 een nieuwe reeks edities. De Ammodo Masterclass wordt tijdens de eerste editie geleid door de dirigent Iván Fischer. De masterclass biedt de vier deelnemende talentvolle dirigenten de mogelijkheid om onder leiding van een ervaren dirigent met een gerenommeerd orkest te werken. Ammodo ondersteunt de Ammodo Masterclass Dirigeren om bij te dragen aan de ontwikkeling van jonge talentvolle dirigenten.
Jaarlijks presenteert P/////AKT een tentoonstellingsreeks die bestaat uit zes conceptgebonden solotentoonstellingen van opkomende kunstenaars. De reeks biedt getalenteerde jonge kunstenaars de kans om nieuw werk te ontwikkelen en ervaring op te doen met het organiseren van een solotentoonstelling. Daarbij geeft het ze de mogelijkheid om een relevant publiek aan zich te binden. In 2020-2021 heet de reeks Hey! (Where is my mind?). Ammodo ondersteunt het tentoonstellingsprogramma van P/////AKT omdat het een bijdrage levert aan de artistieke ontwikkeling van de deelnemende kunstenaars en aan de zichtbaarheid van hun werk.
Ricardo van Eyk, Pilot, view of the installation at P/////AKT, 2019. Foto: Chun-Han Chiang.
Componist Michel van der Aa (1970) is een pionier op het gebied van hedendaagse muziek en nieuwe technologie. In zijn werk speelt het theatrale en visuele aspect van muziek een belangrijke rol. Kenmerkend is de samensmelting van muziek, theater, opera en multimedia. Ammodo ondersteunt drie nieuwe projecten van Michel van der Aa, die worden ontwikkeld in de periode 2019-2022: de Virtual Reality-installatie Eight (2019), de filmopera Upload (2021) en de muziektheaterproductie The Book of Water (2022).
Upload won in 2022 een International Opera Award voor beste digitale opera.
Michel van der Aa, Eight (2019)
Van november 2019 tot april 2020 presenteert het Stedelijk Museum de eerste Europese solotentoonstelling van multidisciplinair kunstenaar Carlos Amorales (Mexico City, 1970) met een selectie van zijn werk van de afgelopen 22 jaar. The Factory is een totaal-installatie in meerdere zalen waarin ruimtelijk werk, video, animatie, muurtekeningen, grafische kunst, muziek, geluid en performance verbanden met elkaar aangaan. Er zijn onder andere enkele vroege werken uit zijn tijd aan de Rijksakademie te zien. Amorales’ werk is constant in flux: muziekinstrumenten veranderen in menselijke figuren, letters worden ruimtelijk, videoanimaties transformeren in sculpturen. Het dromerige en sprookjesachtige idioom van Amorales’ films, animaties en installaties trekt de kijker zijn werk binnen en confronteert hem met een donker perspectief op menselijke relaties en de sociaal-politieke realiteit van Latijns-Amerika. Ammodo ondersteunt de tentoonstelling om bij te dragen aan de publieke ontsluiting van het werk van Carlos Amorales.
Carlos Amorales, Black Cloud, 2007 (installatieoverzicht Stedelijk Museum). Foto: Peter Tijhuis
Sinds 2018 presenteert Kunstinstituut Melly (Formerly known as Witte de With) twee gelijktijdige solotentoonstellingen: Solo Duets. Met Solo Duets wil Kunstinstituut Melly de ontwikkeling van opkomende hedendaagse kunstenaars stimuleren en actuele ontwikkelingen in het internationale veld tonen. Via de Solo Duets wordt een groot aantal niet-Europese kunstenaars bij het Nederlandse en Europese publiek geïntroduceerd en krijgen de Nederlandse kunstenaars de kans zich op grotere schaal internationaal te presenteren. Deelnemende kunstenaars in de eerste serie, die mede door Ammodo tot stand kwam, waren onder anderen Lawrence Abu Hamdan, Mariana Castillo Deball en Rossella Biscotti. Ammodo zal de Solo Duets opnieuw voor drie jaar ondersteunen tijdens de periode 2021-2023.
Lees hier ons interview uit 2019 met directeur van Kunstinstituut Melly Sofia Hernández Chong Cuy.
Rossella Biscotti, Live Feed, 2019. Foto: Kristien Daem
Festival d’Aix, het grootste operafestival in Frankrijk, produceert en programmeert hoge kwaliteit muziek en opera. Ammodo ondersteunt twee projecten binnen het festival. Ten eerste de nieuwe opera Innocence, die is gebaseerd op de levensverhalen van slachtoffers van een grootschalige schietpartij op een school in Finland. De opera, gecomponeerd door de Finse componist Kaija Saariaho en geregisseerd door Simon Stone, zal zijn wereldpremière beleven bij het Festival d’Aix. Ten tweede de residentie Opéra De-Ci De-Là, die als doel heeft om nieuwe operavormen te ontwikkelen door jaarlijks twintig jonge kunstenaars met diverse (socio-)culturele en geografische achtergronden bijeen te brengen voor een internationale samenwerking.
De Ateliers is een post-academische instelling in Amsterdam waar jonge kunstenaars hun kunstenaarspraktijk gedurende twee jaar kunnen ontwikkelen en verdiepen. Om het verblijf van zijn deelnemers te optimaliseren heeft De Ateliers een Productiebijdrage in het leven geroepen. Deze Productiebijdrage bestaat uit een vast bedrag dat de kunstenaars jaarlijks kunnen besteden aan het materiaal dat nodig is voor hun maakpraktijk. Ammodo ondersteunt de Productiebijdrage gedurende drie academische jaren om het talent van de kunstenaars te stimuleren.
Foto: De Ateliers Offspring-tentoonstelling 2015, Gert Jan van Rooij
In het Bimhuis wordt jazzgeschiedenis gevierd, ontwikkelt jong talent zich en wordt het gesprek over muzikale conventies en vrijheid gevoerd. In 2020 geeft Bimhuis vier musici de opdracht om nieuwe composities te ontwikkelen. Bimhuis heeft met deze vier makers gekozen voor componisten die hun sporen verdiend hebben in het zoeken naar nieuwe verbindingen binnen de muziek. Deze zoektocht kunnen zij vanuit een persoonlijke visie op een inhoudelijke manier invullen. Reinier Baas ontwikkelt een gitaarcompositie, Tony Roe een elektronica-pianocompositie, David Kweksilber een saxen- en klarinettenompostie en Guy Salamon ontwikkelt een compositie voor de drums. Op deze manier draagt Bimhuis met Close Distance bij aan het stimuleren van de jazzcultuur.
Lees hier ons interview uit 2023 met BIMHUIS-directeur Mijke Loeven.
Het Muziekgebouw aan ’t IJ is een internationaal toonaangevend podium in Amsterdam dat excelleert in het programmeren en produceren van hedendaagse muziek. Jaarlijks (co)produceert het Muziekgebouw drie nieuwe composities van hedendaagse muziek die in het Muziekgebouw hun wereldpremière beleven. Door het geven van compositieopdrachten neemt het Muziekgebouw zijn verantwoordelijkheid en draagt de organisatie bij aan de ontwikkeling van hedendaagse muziek. De ondersteuning van Ammodo beoogt bij te dragen aan de ontwikkeling van het repertoire van de hedendaagse muziek op internationaal topniveau.
Foto: Muziekgebouw aan ’t IJ, Grote Zaal, Erik van Gurp
In 2018 verbond Ammodo zich voor drie edities van International Film Festival Rotterdam (IFFR) aan de Tiger Short Competition. Nu, in 2020, verlengen we deze samenwerking met drie edities. De Ammodo Tiger Short Competition richt zich nadrukkelijk op het grensgebied van kunst, film, videokunst, performance art en film essays. De korte films zijn vaak experimenteel van aard en variëren van 35mm tot 3D en VR. Ammodo stimuleert hiermee de artistieke kwaliteit, het experiment en de ontwikkeling van zowel makers als artistieke vormen. Via de Ammodo Tiger Short Competition dragen we bij aan de kruisbestuiving tussen film en kunst en geven we zichtbaarheid aan deze interdisciplinaire benadering van beeld.
Still uit Wong Pings Fables 2 (2019), Wong Ping
In het oudste gebouw van Amsterdam komen erfgoed en contemplatie samen met hedendaagse kunst. Twee keer per jaar nodigt de Oude Kerk internationale kunstenaars uit om speciaal voor deze plek werk te creëren. In 2021 organiseert de Oude Kerk een solotentoonstelling rond het werk van de Nederlands-Argentijnse kunstenares Aimée Zito Lema (1982). Hoe worden herinneringen gevormd en vervormd? Hoe worden ze vastgelegd en hoe beïnvloeden ze de toekomst? Deze vragen tracht Aimée Zito Lema met haar werk te beantwoorden. Voor de tentoonstelling in de Oude Kerk heeft de kunstenares onder meer diens geschiedenis verkend tijdens een anderhalf jaar durend onderzoek. Centraal staat de vraag hoe gemeenschappen rondom de kerk reageren op verandering, vroeger en nu.
Aimée Zito Lema, 2020. Digital drawing, print on hahnemuhle paper, 600 x 700 cm, image based
on photographic documentation of the original vault paintings of the Oude Kerk, Amsterdam
Voor de kwaliteit van het Koninklijk Concertgebouworkest zijn hoogwaardige muziekinstrumenten van groot belang. Ammodo ondersteunt het Concertgebouworkest bij de aankoop en het onderhoud van hoogwaardige instrumenten voor de orkestleden. Op deze manier kan de klankkwaliteit van het collectief gehandhaafd en verhoogd worden. In 2019 schafte het orkest een Steinway & Sons C-vleugel en een negentiende eeuwse contrabas aan.
Fondsenwerver Hanna Philips vertelt over de verwerving van nieuwe instrumenten in dit interview.
Foto: Simon van Boxtel
Het Centraal Museum nodigt het Palestijnse kunstenaarsduo Basel Abbas en Ruanne Abou-Rahme uit voor een solotentoonstelling. Eind 2020 toont het duo hun werk in De Annex, een projectruimte voor hedendaagse kunst. Hier krijgen hedendaagse kunstenaars de ruimte te reageren op thema’s die in de hoofdtentoonstelling van het museum aan bod komen. Abbas en Abou-Rahme reageren en reflecteren met hun werk op de hoofdtentoonstelling De Ommuurde Stad, die vragen stelt over grenzen en vrijheid. Dit doen ze middels een nieuwe video-installatie.
Foto: still uit de video At those terrifying frontiers where the existence and disappearance of people fade into each other, Basel Abbas en Ruanne Abou-Rahme
In 2017 is Het Concertgebouw vanuit de ambitie nieuw, divers publiek aan te trekken gestart met Turning East; een opmaat naar een structurele verbreding van de programmering. Destijds richtte Het Concertgebouw zich specifiek op nieuw publiek met wortels in het Midden-Oosten en de Maghreb. Vanaf 2020 wordt dit middels het programma Concertgebouw Connects uitgebreid naar publiek en muziek uit alle windstreken. Het Concertgebouw wil hiermee een poging doen mensen met een Arabische, Turkse, Afro-Amerikaanse en Latijns-Amerikaanse culturele achtergrond bij elkaar te brengen en gelooft dat muziek daarbij een belangrijke rol kan spelen. Met Concertgebouw Connects beoogt Het Concertgebouw een plek te worden waar iedereen zich thuis voelt en waar muziek uit alle windstreken op het hoogste niveau wordt beleefd.
Met End and Beginning beoogt Tomoko Mukaiyama een installatie-performance te creëren waarin twee muziekstukken worden gepresenteerd: een nieuwe compositie van Alexander Raskatov en Dies Irae van Galina Oestvolskaja. De hier gekozen stukken delen dezelfde bezetting van slagwerk, piano en acht contrabassen. Raskatov componeert zijn nieuwe werk als een dialoog met Dies Irae door gebruik te maken van contrasten in de polen van dynamiek (forte, piano) en tijdsduur van de motieven. Deze nieuwe compositie zal bestaan uit elf delen. In contrast met het monolithische van Dies Irae, met aanhoudende motieven en slagwerk, maakt Raskatov gebruik van een uitgebreid kleurenpallet en percussie-apparaat met cymbalon, bellen en speelgoedpiano. Mukaiyama omschrijft de combinatie van deze werken als ‘resonerende polen van muzikale expressie’.
Foto: Takashi Kawashima
Na het succes van de Masterclass Dirigeren in 2012-2019 organiseert het Koninklijk Concertgebouw Orkest tot en met 2024 een nieuwe reeks edities. De Ammodo Masterclass wordt tijdens de eerste editie geleid door de dirigent Iván Fischer. De masterclass biedt de vier deelnemende talentvolle dirigenten de mogelijkheid om onder leiding van een ervaren dirigent met een gerenommeerd orkest te werken. Ammodo ondersteunt de Ammodo Masterclass Dirigeren om bij te dragen aan de ontwikkeling van jonge talentvolle dirigenten.
Manifesta is een nomadische biënnale van hedendaagse beeldende kunst die tot de top van de internationale kunstwereld wordt gerekend. De biënnale strijkt in 2020 neer in Marseille. In een tijd waarin menselijke, sociale en milieuproblemen steeds complexer worden, bepalen de vele geschiedenissen, biografieën en verhaallijnen van Marseille de huidige identiteit van de havenstad. Die identiteit vormt het uitgangspunt voor de biënnale. Ammodo ondersteunt binnen het festival de productie van nieuwe kunstwerken van zeventien kunstenaars.
Lees hier ons interview uit 2020 met Manifesta-directeur Hedwig Fijen.
Team Manifesta 13: Marina Otero Verzier, Katerina Chuchalina, Hedwig Fijen (director), Stefan Kalmár.
Ieder seizoen van september tot en met juni organiseert het Koninklijk Concertgebouworkest de Academie, een talentontwikkelingsprogramma voor jonge getalenteerde musici die hun bacheloropleiding aan het conservatorium hebben afgerond of deelnemen aan een masterprogramma. De deelnemers van de Academie krijgen de kans om zich gedurende een seizoen te ontwikkelen als professioneel orkestmusicus. Oud-academisten stromen regelmatig door naar het Orkestgebouworkest.
Fondsenwerver Hanna Philips vertelt over de academie in dit interview.
Jaarlijks presenteert P/////AKT een tentoonstellingsreeks die bestaat uit zes conceptgebonden solotentoonstellingen van opkomende kunstenaars. De reeks biedt getalenteerde jonge kunstenaars de kans om nieuw werk te ontwikkelen en ervaring op te doen met het organiseren van een solotentoonstelling. Daarbij geeft het ze de mogelijkheid om een relevant publiek aan zich te binden. In 2020-2021 heet de reeks Hey! (Where is my mind?). Ammodo ondersteunt het tentoonstellingsprogramma van P/////AKT omdat het een bijdrage levert aan de artistieke ontwikkeling van de deelnemende kunstenaars en aan de zichtbaarheid van hun werk.
Ricardo van Eyk, Pilot, view of the installation at P/////AKT, 2019. Foto: Chun-Han Chiang.
In hun nieuwste voorstelling thematiseert het theatergezelschap De Warme Winkel een aspect van hun eigen werkwijze. In Een oprechte ode aan de Ironie staat de ironie centraal. De makers signaleren een activistische trend bij de jongere generatie en onder theatermakers, die omschreven kan worden als new sincerity. Hierin hecht men belang aan authenticiteit en oprechtheid, en wordt de ironie – als een kenmerk van het postmodernisme bij uitstek – doodverklaard. Met Een oprechte ode aan de Ironie beoogt De Warme Winkel een lans te breken voor relativering, ambiguïteit en een kritische houding.
De Rijksakademie van Beeldende Kunsten richt zich met name op het ontwikkelen van talent. Dit doen ze door kunstenaars een tweejarig residency-programma aan te bieden. Daarnaast gaat de Rijksakademie zich via hun Exchange-programma meer aansluiten bij de collectieve ontwikkeling van kunst en het kunstenaarschap. Om dit te bewerkstelligen stimuleert de Rijksakademie verschillende manieren van kritische uitwisseling tussen kunstenaars, advisors, gasten, collectieven en andere experts en verschillende publieksgroepen. De Rijksakademie acht deze uitwisseling van essentieel belang voor de hedendaagse kunstenaarspraktijk. Ammodo ondersteunt het Exchange-programma om bij te dragen aan de ontwikkeling van de Rijksakademie.
Jonathan van Doornum, overzicht Rijksakademie Open 2017, foto: Gert Jan van Rooij
Componist Michel van der Aa (1970) is een pionier op het gebied van hedendaagse muziek en nieuwe technologie. In zijn werk speelt het theatrale en visuele aspect van muziek een belangrijke rol. Kenmerkend is de samensmelting van muziek, theater, opera en multimedia. Ammodo ondersteunt drie nieuwe projecten van Michel van der Aa, die worden ontwikkeld in de periode 2019-2022: de Virtual Reality-installatie Eight (2019), de filmopera Upload (2021) en de muziektheaterproductie The Book of Water (2022).
Upload won in 2022 een International Opera Award voor beste digitale opera.
Michel van der Aa, Eight (2019)
Door een samenwerking voor meerdere jaren aan te gaan, kan Ammodo bijdragen aan de continuïteit en vernieuwing en aan de missie van ITA om een impuls te geven aan het (inter)nationale theaterlandschap.
Als Productiepartner zal Ammodo jaarlijks tenminste drie (co-)producties ondersteunen. Het gaat om minimaal één eigen productie in regie van Ivo van Hove of een gastregisseur die met het ensemble van ITA werkt, en daarnaast minimaal twee internationale coproducties van (potentieel) internationaal toptalent. Voor ITA is deze ondersteuning van belang om op hoog niveau grootschalig te kunnen blijven produceren, om internationale topproducties naar Nederland te kunnen halen door op te treden als coproducent, en tenslotte om artistieke risico’s te kunnen blijven nemen met de introductie van (potentieel) internationaal toptalent. Een Productiepartnerschap met ITA biedt Ammodo de mogelijkheid om met regelmaat in gesprek te blijven over nieuwe artistieke- en beleidsontwikkelingen.
Lees ons interview met Ivo van Hove uit 2016.
De Competitieprogramma’s (eerder door Ammodo ondersteund in de periode 2016-2018) vormen de kern van de programmering van IDFA dat ieder jaar in november plaatsvindt in Amsterdam. De Competitieprogramma’s omvatten creatieve documentaires die filmisch zijn vormgegeven en uiting geven aan de persoonlijke visie van zowel nationale als internationale makers. In totaal bestaat het programma uit negen categorieën: Feature-Length Competition, Mid-Length Competition, First Appearance Competition, Digital Storytelling, Immersive Non-Fiction, Dutch Documentary, Short Documentary, DocLab Competition en Kids & Docs Competition. Ammodo ondersteunt de Competitieprogramma’s om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van getalenteerde filmmakers en de ontsluiting van kwalitatief hoogwaardige creatieve documentaires.
Award Show International Documentary Filmfestival Amsterdam 2019.
Van november 2019 tot april 2020 presenteert het Stedelijk Museum de eerste Europese solotentoonstelling van multidisciplinair kunstenaar Carlos Amorales (Mexico City, 1970) met een selectie van zijn werk van de afgelopen 22 jaar. The Factory is een totaal-installatie in meerdere zalen waarin ruimtelijk werk, video, animatie, muurtekeningen, grafische kunst, muziek, geluid en performance verbanden met elkaar aangaan. Er zijn onder andere enkele vroege werken uit zijn tijd aan de Rijksakademie te zien. Amorales’ werk is constant in flux: muziekinstrumenten veranderen in menselijke figuren, letters worden ruimtelijk, videoanimaties transformeren in sculpturen. Het dromerige en sprookjesachtige idioom van Amorales’ films, animaties en installaties trekt de kijker zijn werk binnen en confronteert hem met een donker perspectief op menselijke relaties en de sociaal-politieke realiteit van Latijns-Amerika. Ammodo ondersteunt de tentoonstelling om bij te dragen aan de publieke ontsluiting van het werk van Carlos Amorales.
Carlos Amorales, Black Cloud, 2007 (installatieoverzicht Stedelijk Museum). Foto: Peter Tijhuis