Deze maand

SPRING Performing Arts Festival

Podiumkunst
16 t/m 25 mei 2019
diverse theaters en publieke ruimte in Utrecht

SPRING Performing Arts Festival presenteert en stimuleert actuele artistieke ontwikkelingen op het gebied van cross-overs tussen dans, performance en theater. Deze editie van 2019 heeft als rode draad High-Tech and Super-Human – performing technology and performing humanity. Ammodo ondersteunt vier coproducties: de voorstelling Something (out of Nothing) van Kris Verdonck, Uncanny Valley van Rimini Protokoll en Pleasant Island van Slike&Hannes. Happiness van Dries Verhoeven is te zien bij SPRING in Autumn, later dit jaar. De zevende editie van SPRING vindt plaats van donderdag 16 t/m zaterdag 25 mei 2019 in verschillende theaters en de publieke ruimte in Utrecht.

www.springutrecht.nl

Productiebeeld Pleasant Island – Silke Huysmans Hannes Dereere Vlad Sokhin

Nieuwe composities Muziekgebouw aan ’t IJ – Jan van de Putte & Klangforum Wien

Muziek
08 november 2018 t/m 01 juni 2019
Diverse internationale podia

Klangforum Wien, een van de meest gerenommeerde nieuwe-muziekgezelschappen van Europa brengt het nieuwe werk van Jan van de Putte in het Muziekgebouw aan ’t IJ. In het werk, dat nauw aansluit bij de klankwereld van zijn bejubelde Pessoa-cyclus, maakt hij optimaal gebruik van de individuele kwaliteit van de virtuoze Klangforum-musici. In de vorm van een bewegingsspel voegt hij bovendien een theatrale component toe. Met zeer actief en agressief ‘laag’ in de blazers, onbeweeglijk ‘hoog’ in de strijkers en grote, rijke akkoorden van accordeon, hammondorgel, harp en piano creëert Van de Putte een dialectiek tussen de drukte van het aardse bestaan en de geruisloos voortbewegende hemel. Jan van de Putte won in 2013 de prestigieuze Matthijs Vermeulenprijs.

muziekgebouw.nl

Third Space – DYING TOGETHER / ORGY ALONE

Podiumkunst
12 oktober 2018 t/m 12 juni 2019
Diverse podia in Nederland en Europa

Wat gebeurt er in een vol vliegtuig met mensen die elkaar niet kennen wanneer duidelijk wordt dat ze gaan neerstorten? Hoe verhouden de inzittenden zich op dat moment tot elkaar? Keren ze in zichzelf of klampen ze zich aan elkaar vast? En hoe verhouden de lichamen zich tot elkaar na de crash? Doet het er dan nog toe wie christelijk, islamitisch of atheïstisch was? Kunnen we een andere blik werpen op de relaties die we aangaan met de mensen om ons heen in het licht van de dood? Lotte van den Berg onderzoekt in Dying Together/Orgy Alone met een groep jonge performers een aantal taferelen, waarin het begrip samen sterven steeds opnieuw betekenis krijgt.

www.thirdspace.nl 

Nieuwe composities Muziekgebouw aan ’t IJ – Harriet van Hilda Peredes

Muziek
03 oktober 2018 t/m 31 mei 2019
Diverse internationale podia

Ze was een legendarische Afro-Amerikaanse vrijheidsstrijdster: Harriet Tubman (ca. 1822 – 1913). Halverwege de vorige eeuw ontsnapte zij aan een slavenbestaan, waarna ze met gevaar voor eigen leven vele lotgenoten bevrijdde. In deze voorstelling Harriet vertelt zij haar hartverscheurende levensverhaal aan het meisje Alice. Harriet is urgent muziektheater dat ons allemaal een spiegel voorhoudt. Deze internationale coproductie reist na het Muziekgebouw door naar Mexico, Frankrijk en Engeland. Ook de makers komen van over de hele wereld: Paredes is een van de meest vooraanstaande componisten van Mexico en de Nederlands-Amerikaanse Claron McFadden vertolkt Harriet Tubman. Het libretto werd geschreven door de Puerto Ricaanse schrijfster en literatuurhoogleraar Mayra Santos-Febres en de Nederlandse radiopresentator Lex Bohlmeijer. Het Antwerpse collectief voor hedendaagse muziek HERMESensemble tekent voor de uitvoering. Harriet is genomineerd voor de FEDORA GENERALI PRIZE FOR OPERA 2018.

muziekgebouw.nl

Los Incontados: un tríptico – Mapa Teatro

Podiumkunst
31 mei t/m 04 juni 2019
Holland Festival - Internationaal Theater Amsterdam

Guerrillagroepen, paramilitaire bewegingen en de drugs­maffia – de strijd tussen deze groepen ontregelt vanaf 1964 het dagelijks leven van de Colombiaanse burgers. In Los Incontados: un tríptico (een ingekorte versie van de trilogie Anatomía de la violencia) schetst het Colombiaanse gezelschap Mapa Teatro de broze grens tussen feest en geweld. In drie delen, van een oud Afro-Colombiaans ritueel tot een afscheid van de langst durende revolutionaire droom van Latijns-Amerika, wordt de burgeroorlog van verschillende kanten bekeken. Mapa Teatro creëerde de afgelopen dertig jaar een geheel eigen universum, waarin het genres en kunstvormen opnieuw uitvond en waarin mythes en geschiedenis, opera, theater, cabaret, radio en video in elkaar overvloeiden.

www.hollandfestival.nl

Van Abbemuseum – Xenogenesis

Tentoonstelling
25 mei t/m 18 augustus 2019
Van Abbemuseum Eindhoven

Vanaf 25 mei 2019 presenteert het Van Abbemuseum Xenogenesis, de eerste grootschalige tentoonstelling van The Otolith Group in Nederland.

Xenogenesis is vernoemd naar Octavia E. Butlers beroemde Xenogenesis Trilogy, die bestaat uit DawnAdulthood Rites en Imago. Octavia E. Butler is een baanbrekende Afro-Amerikaanse sciencefictionschrijfster. Haar bekroonde romans gaan over thema’s als het uitsterven van de mens, rassenscheiding, planetaire transformatie, afgedwongen mutatie, vervreemding tussen generaties en gewijzigde verwantschap. Butlers ficties van xenogenese, die worden verteld als processen van buitenstaander in wording of het worden van buitenstaander of vreemdeling in wording of het worden van vreemdeling, hebben de gedachtegang van het vroegere en huidige werk van The Otolith Group geïnspireerd en zullen dit blijven inspireren.

www.vanabbemuseum.nl 

The head and the load – William Kentridge

Podiumkunst
29 t/m 31 mei 2019
Holland Festival - Theater Amsterdam

De nieuwste voorstelling van William Kentridge verwijst met zijn titel naar het Ghanese spreekwoord ‘the head and the load are the troubles of the neck’ en is de sensationele openingsvoorstelling van Holland Festival 2019. De muziek is van Phillip Miller – met wie Kentridge al vaker samenwerkte – en Thuthuka Sibisi. Gregory Maqoma tekent voor de choreografie. Centraal staan de bijna twee miljoen Afrikanen die tijdens de Eerste Wereldoorlog als dragers zijn gebruikt door de Britten, Fransen en Duitsers, en die een groot deel van de slachtoffers vertegenwoordigen – een tragisch verhaal met een historische betekenis dat grotendeels onverteld is gebleven. Kentridge brengt in deze unieke voorstelling een internationale groep performers samen met dansers, zangers en muzikanten, schaduwspel en filmprojecties. Samen creëren ze op het vijftig meter brede podium een landschap van buitengewone proportie en verbeeldingskracht.

www.hollandfestival.nl

Aus Licht – Karlheinz Stockhausen

Podiumkunst
31 mei t/m 10 juni 2019
Westergasfabriek - Gashouder

Tijdens een drie dagen durende marathon wordt een substantieel deel van de cyclus LICHT van Karlheinz Stockhausen uitgevoerd. Uit de zeven opera’s, vernoemd naar de dagen van de week, worden vele hoogtepunten geselecteerd die samen een mooi totaaloverzicht geven van het meesterwerk van Stockhausen. De drie delen van aus LICHT kunnen ook los van elkaar bezocht worden.

https://auslicht.com/en/

New productions

Tentoonstelling
11 mei t/m 24 november 2019
Biënnale van Venetië

Van 11 mei tot en met 24 november wordt de 58ste editie van de Biënnale van Venetië georganiseerd met als thema May You Live in Interesting Times. Voor de hoofdtentoonstelling van de Biënnale, dit jaar gecureerd door Ralph Rugoff, worden een aantal nieuwe werken geproduceerd. Het gaat om werken van Anicka Yi, Arthur Jafa, Anthea Hamilton, Gauri Gill, Hito Steyerl, Slavs and Tatars en Kaari Upson. Deze nieuwe werken zullen zowel in de Giardini als de Arsenale te zien zijn.

www.labiennale.org

Biologizing the Machine, 2019. Anicka Yi

SPRING Performing Arts Festival

Podiumkunst
16 t/m 25 mei 2019
diverse theaters en publieke ruimte in Utrecht

SPRING Performing Arts Festival presenteert en stimuleert actuele artistieke ontwikkelingen op het gebied van cross-overs tussen dans, performance en theater. Deze editie van 2019 heeft als rode draad High-Tech and Super-Human – performing technology and performing humanity. Ammodo ondersteunt vier coproducties: de voorstelling Something (out of Nothing) van Kris Verdonck, Uncanny Valley van Rimini Protokoll en Pleasant Island van Slike&Hannes. Happiness van Dries Verhoeven is te zien bij SPRING in Autumn, later dit jaar. De zevende editie van SPRING vindt plaats van donderdag 16 t/m zaterdag 25 mei 2019 in verschillende theaters en de publieke ruimte in Utrecht.

www.springutrecht.nl

Productiebeeld Pleasant Island – Silke Huysmans Hannes Dereere Vlad Sokhin

Nieuwe composities Muziekgebouw aan ’t IJ – Harriet van Hilda Peredes

Muziek
03 oktober 2018 t/m 31 mei 2019
Diverse internationale podia

Ze was een legendarische Afro-Amerikaanse vrijheidsstrijdster: Harriet Tubman (ca. 1822 – 1913). Halverwege de vorige eeuw ontsnapte zij aan een slavenbestaan, waarna ze met gevaar voor eigen leven vele lotgenoten bevrijdde. In deze voorstelling Harriet vertelt zij haar hartverscheurende levensverhaal aan het meisje Alice. Harriet is urgent muziektheater dat ons allemaal een spiegel voorhoudt. Deze internationale coproductie reist na het Muziekgebouw door naar Mexico, Frankrijk en Engeland. Ook de makers komen van over de hele wereld: Paredes is een van de meest vooraanstaande componisten van Mexico en de Nederlands-Amerikaanse Claron McFadden vertolkt Harriet Tubman. Het libretto werd geschreven door de Puerto Ricaanse schrijfster en literatuurhoogleraar Mayra Santos-Febres en de Nederlandse radiopresentator Lex Bohlmeijer. Het Antwerpse collectief voor hedendaagse muziek HERMESensemble tekent voor de uitvoering. Harriet is genomineerd voor de FEDORA GENERALI PRIZE FOR OPERA 2018.

muziekgebouw.nl

The head and the load – William Kentridge

Podiumkunst
29 t/m 31 mei 2019
Holland Festival - Theater Amsterdam

De nieuwste voorstelling van William Kentridge verwijst met zijn titel naar het Ghanese spreekwoord ‘the head and the load are the troubles of the neck’ en is de sensationele openingsvoorstelling van Holland Festival 2019. De muziek is van Phillip Miller – met wie Kentridge al vaker samenwerkte – en Thuthuka Sibisi. Gregory Maqoma tekent voor de choreografie. Centraal staan de bijna twee miljoen Afrikanen die tijdens de Eerste Wereldoorlog als dragers zijn gebruikt door de Britten, Fransen en Duitsers, en die een groot deel van de slachtoffers vertegenwoordigen – een tragisch verhaal met een historische betekenis dat grotendeels onverteld is gebleven. Kentridge brengt in deze unieke voorstelling een internationale groep performers samen met dansers, zangers en muzikanten, schaduwspel en filmprojecties. Samen creëren ze op het vijftig meter brede podium een landschap van buitengewone proportie en verbeeldingskracht.

www.hollandfestival.nl

Nieuwe composities Muziekgebouw aan ’t IJ – Jan van de Putte & Klangforum Wien

Muziek
08 november 2018 t/m 01 juni 2019
Diverse internationale podia

Klangforum Wien, een van de meest gerenommeerde nieuwe-muziekgezelschappen van Europa brengt het nieuwe werk van Jan van de Putte in het Muziekgebouw aan ’t IJ. In het werk, dat nauw aansluit bij de klankwereld van zijn bejubelde Pessoa-cyclus, maakt hij optimaal gebruik van de individuele kwaliteit van de virtuoze Klangforum-musici. In de vorm van een bewegingsspel voegt hij bovendien een theatrale component toe. Met zeer actief en agressief ‘laag’ in de blazers, onbeweeglijk ‘hoog’ in de strijkers en grote, rijke akkoorden van accordeon, hammondorgel, harp en piano creëert Van de Putte een dialectiek tussen de drukte van het aardse bestaan en de geruisloos voortbewegende hemel. Jan van de Putte won in 2013 de prestigieuze Matthijs Vermeulenprijs.

muziekgebouw.nl

Los Incontados: un tríptico – Mapa Teatro

Podiumkunst
31 mei t/m 04 juni 2019
Holland Festival - Internationaal Theater Amsterdam

Guerrillagroepen, paramilitaire bewegingen en de drugs­maffia – de strijd tussen deze groepen ontregelt vanaf 1964 het dagelijks leven van de Colombiaanse burgers. In Los Incontados: un tríptico (een ingekorte versie van de trilogie Anatomía de la violencia) schetst het Colombiaanse gezelschap Mapa Teatro de broze grens tussen feest en geweld. In drie delen, van een oud Afro-Colombiaans ritueel tot een afscheid van de langst durende revolutionaire droom van Latijns-Amerika, wordt de burgeroorlog van verschillende kanten bekeken. Mapa Teatro creëerde de afgelopen dertig jaar een geheel eigen universum, waarin het genres en kunstvormen opnieuw uitvond en waarin mythes en geschiedenis, opera, theater, cabaret, radio en video in elkaar overvloeiden.

www.hollandfestival.nl

Aus Licht – Karlheinz Stockhausen

Podiumkunst
31 mei t/m 10 juni 2019
Westergasfabriek - Gashouder

Tijdens een drie dagen durende marathon wordt een substantieel deel van de cyclus LICHT van Karlheinz Stockhausen uitgevoerd. Uit de zeven opera’s, vernoemd naar de dagen van de week, worden vele hoogtepunten geselecteerd die samen een mooi totaaloverzicht geven van het meesterwerk van Stockhausen. De drie delen van aus LICHT kunnen ook los van elkaar bezocht worden.

https://auslicht.com/en/

Third Space – DYING TOGETHER / ORGY ALONE

Podiumkunst
12 oktober 2018 t/m 12 juni 2019
Diverse podia in Nederland en Europa

Wat gebeurt er in een vol vliegtuig met mensen die elkaar niet kennen wanneer duidelijk wordt dat ze gaan neerstorten? Hoe verhouden de inzittenden zich op dat moment tot elkaar? Keren ze in zichzelf of klampen ze zich aan elkaar vast? En hoe verhouden de lichamen zich tot elkaar na de crash? Doet het er dan nog toe wie christelijk, islamitisch of atheïstisch was? Kunnen we een andere blik werpen op de relaties die we aangaan met de mensen om ons heen in het licht van de dood? Lotte van den Berg onderzoekt in Dying Together/Orgy Alone met een groep jonge performers een aantal taferelen, waarin het begrip samen sterven steeds opnieuw betekenis krijgt.

www.thirdspace.nl 

Van Abbemuseum – Xenogenesis

Tentoonstelling
25 mei t/m 18 augustus 2019
Van Abbemuseum Eindhoven

Vanaf 25 mei 2019 presenteert het Van Abbemuseum Xenogenesis, de eerste grootschalige tentoonstelling van The Otolith Group in Nederland.

Xenogenesis is vernoemd naar Octavia E. Butlers beroemde Xenogenesis Trilogy, die bestaat uit DawnAdulthood Rites en Imago. Octavia E. Butler is een baanbrekende Afro-Amerikaanse sciencefictionschrijfster. Haar bekroonde romans gaan over thema’s als het uitsterven van de mens, rassenscheiding, planetaire transformatie, afgedwongen mutatie, vervreemding tussen generaties en gewijzigde verwantschap. Butlers ficties van xenogenese, die worden verteld als processen van buitenstaander in wording of het worden van buitenstaander of vreemdeling in wording of het worden van vreemdeling, hebben de gedachtegang van het vroegere en huidige werk van The Otolith Group geïnspireerd en zullen dit blijven inspireren.

www.vanabbemuseum.nl 

New productions

Tentoonstelling
11 mei t/m 24 november 2019
Biënnale van Venetië

Van 11 mei tot en met 24 november wordt de 58ste editie van de Biënnale van Venetië georganiseerd met als thema May You Live in Interesting Times. Voor de hoofdtentoonstelling van de Biënnale, dit jaar gecureerd door Ralph Rugoff, worden een aantal nieuwe werken geproduceerd. Het gaat om werken van Anicka Yi, Arthur Jafa, Anthea Hamilton, Gauri Gill, Hito Steyerl, Slavs and Tatars en Kaari Upson. Deze nieuwe werken zullen zowel in de Giardini als de Arsenale te zien zijn.

www.labiennale.org

Biologizing the Machine, 2019. Anicka Yi

Binnenkort

Piki Piki – Djino Alolo Sabin

Podiumkunst
03 t/m 04 juni 2019
Holland Festival - Frascati

Congolees multitalent Djino Alolo Sabin is als danser opgeleid in Studios Kabako en danst inmiddels bij onder anderen de Franse choreograaf Boris Charmatz. In Kisangani maakte hij zijn tweede eigen werk: Piki Piki. Deze politieke solo is ingegeven door twee voorwerpen bij zijn ouderlijk huis: een busje dat niet meer reed en het portret van zijn opa dat heel zijn jeugd prominent in de huiskamer hing. Djino’s opa was een zeer toegewijde aanhanger van de Congolese onafhankelijkheidsleider Patrice Lumumba (1925-1961). Op een dag was hij opeens verdwenen, zeer waarschijnlijk vermoord, net als Lumumba zelf. De priemende ogen van zijn opa op de foto achtervolgden Alolo Sabin jarenlang en droegen hem op om zijn droom na te streven en om te blijven vechten voor een beter leven en een beter land. Piki Piki is die droom.

www.hollandfestival.nl

Triptych (eyes of one another) – Bryce Dessner

Podiumkunst
18 t/m 19 juni 2019
Holland Festival - Internationaal Theater Amsterdam

Het werk van de Amerikaanse fotograaf Robert Mapplethorpe is dertig jaar na zijn dood nog even krachtig als controversieel. Zijn vaak erotische foto’s maken de kijker als vanzelf medeplichtig aan de extreme emoties die ze oproepen: woede, verlangen, angst. Componist Bryce Dessner (ook bekend van zijn band The National), librettist Korde Arrington Tuttle en regisseur Kaneza Schaal laten het publiek in Triptych met nieuwe ogen naar deze foto’s kijken en staan stil bij de urgente vragen over ras, seksualiteit en objectificatie die Mapplethorpe blijft oproepen. Ze plaatsen de fotograaf te midden van zijn eigen werk en teksten van onder anderen Patti Smith, Essex Hemphill en Tuttle. De muzikale uitvoering is in handen van onder meer het fenomenale vocaal ensemble Roomful of Teeth en Asko|Schönberg. Triptych maakt het publiek deelgenoot van een radicale, compromisloze kijk op de mens, zijn lichaam, gevoelens, pijn en hunkering.

www.hollandfestival.nl

Stedelijk Museum Amsterdam – Carlos Amorales

Tentoonstelling
24 november 2019 t/m 05 april 2020
Stedelijk Museum Amsterdam

Het Stedelijk presenteert de eerste Noord-Europese solotentoonstelling van multidisciplinair kunstenaar Carlos Amorales (Mexico City, 1970) met een selectie van zijn werk van de afgelopen 22 jaar.The Man Who Did All Things Forbidden is een totaal-installatie in meerdere zalen waarin ruimtelijk werk, video, animatie, muurtekeningen, grafische kunst, muziek, geluid en performance verbanden met elkaar aangaan. Er zijn onder andere enkele vroege werken uit zijn tijd aan de Rijksakademie te zien. Amorales’ werk is constant in flux: muziekinstrumenten veranderen in menselijke figuren, letters worden ruimtelijk, videoanimaties transformeren in sculpturen. Het dromerige en sprookjesachtige idioom van Amorales’ films, animaties en installaties trekt de kijker zijn werk binnen, die vervolgens geconfronteerd wordt met een donker perspectief op menselijke relaties en de sociaal-politieke realiteit van Latijns-Amerika.

www.stedelijk.nl

Sur les traces de Dinozord – Faustin Linyekula

Podiumkunst
04 t/m 05 juni 2019
Holland Festival - Internationaal Theater Amsterdam

Elegant, visueel, krachtig – Sur les traces de Dinozord (‘In de voetsporen van Dinozord’) is een hoogtepunt in het oeuvre van Linyekula. In deze politieke herinnering maakt de Congolese choreograaf en storyteller een reis door het verleden – van dichter en jeugdvriend Richard Kabako, die ver van huis door onbekenden begraven is, van schrijver en rebel Antoine Vumilia Muhindo, zijn jarenlange opsluiting, wachtend op een doodstraf die nooit uitgevoerd werd, en van hiphopdanser Dinozord. De reis gaat langs verloren dromen en herinneringen aan oude vrienden in Kisangani, de stad waar Linyekula opgroeide, en toont hoe de geschiedenis individuele levens tekende. Waar is de hoop gebleven op een florerende toekomst voor het door oorlog en geweld geteisterde Congo? Dit is een poging om een nieuw verhaal van hun leven te creëren, op een soundscore van constant typmachinegetik, Jimi Hendrix’ gitaarriffs en het Requiem van Mozart.

www.hollandfestival.nl

Proces – Krzysztof Warlikowski

Podiumkunst
21 t/m 23 juni 2019
Holland Festival - Muziekgebouw

‘Iemand moest Josef K. belasterd hebben, want zonder dat hij iets kwaads had gedaan, werd hij op een morgen gearresteerd.’ Met deze legendarische zin begint Het proces (1925) van Franz Kafka. De Poolse regisseur Krystian Lupa – leermeester van onder anderen Krzysztof Warlikowski – maakt een filmische voorstelling op basis van deze beklemmende roman, brieven en dagboeken van Kafka. Dat doet hij in een tijd waarin de ultraconservatieve regering in Polen het land in kafkaëske situaties leidt. Op grond waarvan wordt Josef K. gearresteerd? Is hij schuldig? Hij weet het zelf op een gegeven moment ook niet meer. Met video, een grote cast en zijn kenmerkende oog voor de hypocrisie van de mens toont Lupa de actualiteit van Kafka’s werk.

www.hollandfestival.nl

De zes Brandenburgse Concerten – Anne Teresa De Keersmaeker

Podiumkunst
06 t/m 08 juni 2019
Holland Festival - Carré

‘Bachs muziek draagt voor mij als geen ander de beweging, de dans in zich’, aldus de Belgische choreografe Anne Teresa De Keersmaeker. In De zes Brandenburgse Concerten gaat ze voor groots. Net als in Vortex Temporum – in 2014 de openingsvoorstelling op het Holland Festival – benadert ze de muziek als partituur voor de choreografie, zodat de voorstelling Bachs indrukwekkende polyfonie belichaamt. Vanuit eenvoud ontstaat een meeslepend geheel. Violist Amandine Beyer voert barokensemble B’Rock aan in de live uitvoering van Bachs muziek. Hiertegenover zet De Keersmaeker zestien dansers uit verschillende Rosasgeneraties, het grootste ensemble waarmee ze ooit werkte.

www.hollandfestival.nl

Eight – Michel van der Aa

Podiumkunst
04 t/m 23 juni 2019
Holland Festival - Muziekgebouw

Muziektheater, virtual reality en beeldende kunst komen samen in Eight, het nieuwe werk van Michel van der Aa. Eight vertelt het levensverhaal van een vrouw in omgekeerde chronologische volgorde. Bezoekers, uitgerust met een VR-bril en koptelefoon, bewegen zich één voor één door een installatie. Ze kunnen fysieke en virtuele objecten manipuleren en ontmoeten de vrouw op verschillende cruciale momenten in haar leven. Samen met zangeres en actrice Kate Miller-Heidke, het Nederlands Kamerkoor, decorontwerper Theun Mosk en een technisch team dat voor een adembenemende VR-ervaring zorgt, laat van der Aa zien en horen waarom hij een van de meest innovatieve componisten ter wereld is.

hollandfestival.nl/eight

Piki Piki – Djino Alolo Sabin

Podiumkunst
03 t/m 04 juni 2019
Holland Festival - Frascati

Congolees multitalent Djino Alolo Sabin is als danser opgeleid in Studios Kabako en danst inmiddels bij onder anderen de Franse choreograaf Boris Charmatz. In Kisangani maakte hij zijn tweede eigen werk: Piki Piki. Deze politieke solo is ingegeven door twee voorwerpen bij zijn ouderlijk huis: een busje dat niet meer reed en het portret van zijn opa dat heel zijn jeugd prominent in de huiskamer hing. Djino’s opa was een zeer toegewijde aanhanger van de Congolese onafhankelijkheidsleider Patrice Lumumba (1925-1961). Op een dag was hij opeens verdwenen, zeer waarschijnlijk vermoord, net als Lumumba zelf. De priemende ogen van zijn opa op de foto achtervolgden Alolo Sabin jarenlang en droegen hem op om zijn droom na te streven en om te blijven vechten voor een beter leven en een beter land. Piki Piki is die droom.

www.hollandfestival.nl

Sur les traces de Dinozord – Faustin Linyekula

Podiumkunst
04 t/m 05 juni 2019
Holland Festival - Internationaal Theater Amsterdam

Elegant, visueel, krachtig – Sur les traces de Dinozord (‘In de voetsporen van Dinozord’) is een hoogtepunt in het oeuvre van Linyekula. In deze politieke herinnering maakt de Congolese choreograaf en storyteller een reis door het verleden – van dichter en jeugdvriend Richard Kabako, die ver van huis door onbekenden begraven is, van schrijver en rebel Antoine Vumilia Muhindo, zijn jarenlange opsluiting, wachtend op een doodstraf die nooit uitgevoerd werd, en van hiphopdanser Dinozord. De reis gaat langs verloren dromen en herinneringen aan oude vrienden in Kisangani, de stad waar Linyekula opgroeide, en toont hoe de geschiedenis individuele levens tekende. Waar is de hoop gebleven op een florerende toekomst voor het door oorlog en geweld geteisterde Congo? Dit is een poging om een nieuw verhaal van hun leven te creëren, op een soundscore van constant typmachinegetik, Jimi Hendrix’ gitaarriffs en het Requiem van Mozart.

www.hollandfestival.nl

De zes Brandenburgse Concerten – Anne Teresa De Keersmaeker

Podiumkunst
06 t/m 08 juni 2019
Holland Festival - Carré

‘Bachs muziek draagt voor mij als geen ander de beweging, de dans in zich’, aldus de Belgische choreografe Anne Teresa De Keersmaeker. In De zes Brandenburgse Concerten gaat ze voor groots. Net als in Vortex Temporum – in 2014 de openingsvoorstelling op het Holland Festival – benadert ze de muziek als partituur voor de choreografie, zodat de voorstelling Bachs indrukwekkende polyfonie belichaamt. Vanuit eenvoud ontstaat een meeslepend geheel. Violist Amandine Beyer voert barokensemble B’Rock aan in de live uitvoering van Bachs muziek. Hiertegenover zet De Keersmaeker zestien dansers uit verschillende Rosasgeneraties, het grootste ensemble waarmee ze ooit werkte.

www.hollandfestival.nl

Triptych (eyes of one another) – Bryce Dessner

Podiumkunst
18 t/m 19 juni 2019
Holland Festival - Internationaal Theater Amsterdam

Het werk van de Amerikaanse fotograaf Robert Mapplethorpe is dertig jaar na zijn dood nog even krachtig als controversieel. Zijn vaak erotische foto’s maken de kijker als vanzelf medeplichtig aan de extreme emoties die ze oproepen: woede, verlangen, angst. Componist Bryce Dessner (ook bekend van zijn band The National), librettist Korde Arrington Tuttle en regisseur Kaneza Schaal laten het publiek in Triptych met nieuwe ogen naar deze foto’s kijken en staan stil bij de urgente vragen over ras, seksualiteit en objectificatie die Mapplethorpe blijft oproepen. Ze plaatsen de fotograaf te midden van zijn eigen werk en teksten van onder anderen Patti Smith, Essex Hemphill en Tuttle. De muzikale uitvoering is in handen van onder meer het fenomenale vocaal ensemble Roomful of Teeth en Asko|Schönberg. Triptych maakt het publiek deelgenoot van een radicale, compromisloze kijk op de mens, zijn lichaam, gevoelens, pijn en hunkering.

www.hollandfestival.nl

Proces – Krzysztof Warlikowski

Podiumkunst
21 t/m 23 juni 2019
Holland Festival - Muziekgebouw

‘Iemand moest Josef K. belasterd hebben, want zonder dat hij iets kwaads had gedaan, werd hij op een morgen gearresteerd.’ Met deze legendarische zin begint Het proces (1925) van Franz Kafka. De Poolse regisseur Krystian Lupa – leermeester van onder anderen Krzysztof Warlikowski – maakt een filmische voorstelling op basis van deze beklemmende roman, brieven en dagboeken van Kafka. Dat doet hij in een tijd waarin de ultraconservatieve regering in Polen het land in kafkaëske situaties leidt. Op grond waarvan wordt Josef K. gearresteerd? Is hij schuldig? Hij weet het zelf op een gegeven moment ook niet meer. Met video, een grote cast en zijn kenmerkende oog voor de hypocrisie van de mens toont Lupa de actualiteit van Kafka’s werk.

www.hollandfestival.nl

Eight – Michel van der Aa

Podiumkunst
04 t/m 23 juni 2019
Holland Festival - Muziekgebouw

Muziektheater, virtual reality en beeldende kunst komen samen in Eight, het nieuwe werk van Michel van der Aa. Eight vertelt het levensverhaal van een vrouw in omgekeerde chronologische volgorde. Bezoekers, uitgerust met een VR-bril en koptelefoon, bewegen zich één voor één door een installatie. Ze kunnen fysieke en virtuele objecten manipuleren en ontmoeten de vrouw op verschillende cruciale momenten in haar leven. Samen met zangeres en actrice Kate Miller-Heidke, het Nederlands Kamerkoor, decorontwerper Theun Mosk en een technisch team dat voor een adembenemende VR-ervaring zorgt, laat van der Aa zien en horen waarom hij een van de meest innovatieve componisten ter wereld is.

hollandfestival.nl/eight

Stedelijk Museum Amsterdam – Carlos Amorales

Tentoonstelling
24 november 2019 t/m 05 april 2020
Stedelijk Museum Amsterdam

Het Stedelijk presenteert de eerste Noord-Europese solotentoonstelling van multidisciplinair kunstenaar Carlos Amorales (Mexico City, 1970) met een selectie van zijn werk van de afgelopen 22 jaar.The Man Who Did All Things Forbidden is een totaal-installatie in meerdere zalen waarin ruimtelijk werk, video, animatie, muurtekeningen, grafische kunst, muziek, geluid en performance verbanden met elkaar aangaan. Er zijn onder andere enkele vroege werken uit zijn tijd aan de Rijksakademie te zien. Amorales’ werk is constant in flux: muziekinstrumenten veranderen in menselijke figuren, letters worden ruimtelijk, videoanimaties transformeren in sculpturen. Het dromerige en sprookjesachtige idioom van Amorales’ films, animaties en installaties trekt de kijker zijn werk binnen, die vervolgens geconfronteerd wordt met een donker perspectief op menselijke relaties en de sociaal-politieke realiteit van Latijns-Amerika.

www.stedelijk.nl